Κυψέλη καυσίμου Mercedes-Benz eCitaro: οικονομική λύση για μεγάλους κύκλους διαδρομής Στο Global Public Transport Summit (GPTS) 2023, παρουσίασε το πρώτο ηλεκτρικό λεωφορείο παραγωγής με κυψέλη καυσίμου με στόχο της επέκταση της αυτονομίας: Το νέο λεωφορείο τακτικών δρομολογίων με μηδενικές εκπομπές ρύπων συνδυάζει μεγάλη γκάμα με μεγάλη χωρητικότητα επιβατών. Στην έκδοση αρθρωτού λεωφορείου, που θα είναι διαθέσιμη από τον Ιούνιο, η κυψέλη καυσίμου eCitaro μπορεί να καλύψει περίπου για 350 χιλιόμετρα χωρίς να χρειάζεται επαναφόρτιση, προσφέροντας χώρο για έως 128 επιβάτες.
Η κυψέλη καυσίμου eCitaro μπορεί έτσι να αντικαταστήσει απρόσκοπτα τα αστικά λεωφορεία με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Ταυτόχρονα, είναι ιδανική για μεταφορείς με υφιστάμενο στόλο ηλεκτρικών μπαταριών που στοχεύουν να εκτελούν τις μεγάλες διαδρομές τους χωρίς να χρειάζεται να επαναφορτιστούν και χωρίς να χρειάζεται να βάλουν επιπλέον λεωφορεία.
Η κυψέλη καυσίμου eCitaro βασίζεται σε ένα σύστημα ηλεκτροκίνησης μπαταρίας με μπαταρίες NMC 3 υψηλής απόδοσης, ενώ η κυψέλη καυσίμου με ισχύ 60 kW χρησιμεύει ως γεννήτρια υδρογόνου για να επεκτείνει την εμβέλεια. Αυτός ο συνδυασμός επιτρέπει ιδιαίτερα οικονομική λειτουργία, επειδή η ηλεκτρική ενέργεια από το δίκτυο διατίθεται σε χαμηλότερη τιμή από το πράσινο υδρογόνο, και το εξελιγμένο ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου ρυθμίζει τον συνδυασμό ισχύος μπαταρίας και λειτουργίας κυψελών καυσίμου με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Σε αντίθεση με ένα πλήρως εξοπλισμένο όχημα υδρογόνου με μικρή μπαταρία buffer, η κυψέλη καυσίμου eCitaro είναι επίσης σημαντικά καλύτερη στην πλήρη και χρήσιμη αποθήκευση της ενέργειας που ανακτάται κατά το φρενάρισμα από την ανάκτηση στις μεγάλες μπαταρίες. Τελευταίο αλλά εξίσου σημαντικό, η τεράστια χωρητικότητα της μπαταρίας με μέγιστη χωρητικότητα 392 kWh στο αρθρωτό δίαυλο επιτρέπει επίσης τη χρήση υψηλών επιπέδων απόδοσης μετάδοσης κίνησης σε μεγαλύτερες αποστάσεις – για παράδειγμα σε ανηφόρες σε ορεινό έδαφος – χωρίς η κυψέλη καυσίμου να χρειάζεται να λειτουργεί στην κορυφή , αναποτελεσματικό εύρος ισχύος. Χάρη στην ευνοϊκή κατανομή βάρους των μπαταριών και των στοιχείων καυσίμου, αυτή η τεχνολογία επιτρέπει την υψηλή χωρητικότητα επιβατών. Η φόρτιση πραγματοποιείται πάντα με βύσμα στην αποθήκη. Η ανάπτυξη αυτής της τεχνολογίας υποστηρίζεται από το Γερμανικό Ομοσπονδιακό Υπουργείο Ψηφιακών Υποθέσεων και Μεταφορών με συνολικά 3,3 εκατομμύρια ευρώ ως μέρος του Εθνικού Προγράμματος Καινοτομίας για Τεχνολογία Υδρογόνου και Κυψελών Καυσίμου (NOW). Η κατευθυντήρια γραμμή χρηματοδότησης συντονίζεται από την NOW GmbH και υλοποιείται από τον οργανισμό εκτέλεσης του έργου Jülich (PtJ).
Πριν από την έναρξη της παραγωγής τον Ιούνιο, το eCitaro έπρεπε να περάσει πολλές δοκιμές αντοχής και λειτουργικότητας. Το επίκεντρο δοκιμών ήταν το νέο σύστημα κυψελών καυσίμου και υδρογόνου. Οι δεξαμενές υδρογόνου έχουν ήδη ελεγχθεί για αντοχή σε φωτιά, κρούση και θερμοκρασία σύμφωνα με το νέο πρότυπο UN ECE R 134. Όλα τα εξαρτήματα και το σύστημα στερέωσης στην οροφή υποβλήθηκαν σε δοκιμές κραδασμών και έλκηθρου για προσομοίωση κρούσης. Το νέο σύστημα θερμικής διαχείρισης, το οποίο χρησιμοποιεί επικερδώς την εισροή θερμότητας από την κυψέλη καυσίμου, ολοκλήρωσε εκτενείς εργαστηριακές και πρακτικές δοκιμές σε εξαιρετικά ζεστά και εξαιρετικά κρύα περιβάλλοντα. Τα νέα εξαρτήματα της κυψέλης καυσίμου eCitaro πέρασαν με επιτυχία όλες τις δοκιμές.