Το νέο αναπτυξιακό σχέδιο της κυβέρνησης προβλέπει σημαντικές αλλαγές στον τομέα των μεταφορών και των LOGISTICS και ειδικότερα στην ανάπτυξη εμπορευματικών κέντρων, την εφοδιαστική αλυσίδα, τον εκσυγχρονισμό του βασικού οδικού και σιδηροδρομικού άξονα Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Ειδομένη/Προμαχώνας (ΠΑΘΕ/Π) και η ολοκλήρωση των κάθετων αξόνων της Εγνατίας Οδού και του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) κ.α. Εφοδιαστική αλυσίδα (logistics) o κλάδος των logistics υπολογίζεται, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε παγκόσμιο επίπεδο, σε περίπου 5,4 τρισ. ευρώ ή 13,8% του παγκόσμιου ΑΕΠ. Στην Ε.Ε. ανέρχεται στο 13% του ΑΕΠ (Council forSupply Chain Management Professionals, 2013).
Η σημασία της δημιουργίας ενός ολοκληρωμένου συστήματος μεταφορών για τη συμβολή του στην οικονομική ανάπτυξη και την ενίσχυση της παραγωγικότητας μιας χώρας αποτελεί κοινό τόπο σε όλα τα πρόσφατα κείμενα της Ε.Ε. Σύμφωνα με μελέτη της Παγκόσμιας Τράπεζας για το 2014, με βάση τον δείκτη LPI(Logistics Performance Index), και ανάμεσα σε 160 χώρες, η Ελλάδα παρουσιάζει μέτρια επίδοση, ευρισκόμενη στην 47η θέση. Τούτου δοθέντος, η συνεισφορά των logistics στο ΑΕΠ της Ελλάδας υπολογίζεται στο 10,8% του ΑΕΠ.
Ωστόσο, μελέτες τόσο σε εθνικό (ΙΟΒΕ, ΣΕΒ) όσο και σε διεθνές επίπεδο (WB, McKinsey) αναδεικνύουν τα logistics ως τον κλάδο με τη μεγαλύτερη προοπτική να καταστεί μοχλός ανάκαμψης της χώρας, βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα. Στα “αντικίνητρα”, όμως, που έχουν εντοπιστεί για την ανάπτυξη του κλάδου συγκαταλέγονται ως τα κυριότερα: η κατακερματισμένη αγορά, τα χαμηλά επίπεδα εξωτερικής ανάθεσης για υπηρεσίες logistics (περίπου 40%, σε σύγκριση με 70%-80% στην υπόλοιπη Ευρώπη), η ελλιπής σύνδεση των εγκαταστάσεων logistics με τα κύρια μέσα μεταφοράς (λιμάνια, σιδηρόδρομος), η πολύπλοκη και ασυνεχής νομοθεσία, καθώς και η έλλειψη συντονισμού μεταξύ των εμπλεκόμενων μερών. Για την άρση των εμποδίων στο αναπτυξιακό σχέδιο η κυβέρνηση στοχεύει σε: 1. Ανάδειξη της Ελλάδας σε διαμετακομιστικό κόμβο της Ν.Α. Ευρώπης, με αύξηση του ποσοστού εξυπηρέτησης του διερχόμενου φορτίου. 2. Ανάπτυξη της εφοδιαστικής αλυσίδας για υποστηρικτική λειτουργία στην ανάκαμψη των υπόλοιπων κλάδων της οικονομίας, βιομηχανίας, εμπορίου, της αγροτικής παραγωγής και του τουρισμού.
Προϋποθέσεις: – Ολοκληρωμένος στρατηγικός σχεδιασμός: Προώθηση της ολοκλήρωσης της δευτερογενούς νομοθεσίας του Νόμου 2302/2014 για την άρση των χρόνιων δυσκαμψιών που δημιουργούν κλίμα ανασφάλειας σε επίδοξους επενδυτές. – Αναβάθμιση και βελτίωση των υποδομών: Ολοκλήρωση-εκσυγχρονισμός του οδικού και σιδηροδρομικού δικτύου και των αντίστοιχων συνδέσεων με διεθνείς λιμένες, εμπορευματικά κέντρα και βιομηχανικές περιοχές. Προωθείται η ανάπτυξη σύγχρονου σιδηροδρομικού δικτύου με τέσσερις πύλες εισόδου προς τα Βαλκάνια και την Κεντρική, Δυτική και Ανατολική Ευρώπη (Ορμένιο, Προμαχώνας, Ειδομένη και Κρυσταλλοπηγή). –
Ανάπτυξη λιμένων: Ο Πειραιάς, με 3,45 TEUs για το 2016, κατέχει την 8η θέση στην Ευρώπη ως προς τον όγκο, τη 18η σε διακινούμενο όγκο (σε τόνους) και την 40ή στον κόσμο σε μέγεθος (Eurostat 2016, World Shipping Council 2016). Για τη Θεσσαλονίκη, επίσης, ο εκσυγχρονισμός του λιμένα αναμένεται να φέρει οικονομικό όφελος στην Περιφέρεια της Κεντρικής Μακεδονίας, της τάξης των 1,5-2 δισ. ευρώ (ΣΕΒΕ 2013, ΟΛΘ 2014). Για την επίτευξη του σχεδιασμού προγραμματίζεται περαιτέρω εκσυγχρονισμός και ανάπτυξη των λιμένων, με αποτελεσματικότερη σύνδεση με το οδικό και το σιδηροδρομικό δίκτυο, ενώ δρομολογείται η ανάπτυξη της ενδοχώρας για την προώθηση του εμπορευματικού όγκου των φορτίων που μπαίνουν στη χώρα. –