Ποια είναι τα εναλλακτικά καύσιμα στις μεταφορές.
Μια συνεπής μακροπρόθεσμη στρατηγική για τα εναλλακτικά καύσιμα πρέπει να καλύπτει τις ενεργειακές ανάγκες όλων των τρόπων μεταφοράς και να συνάδει με την στρατηγική «Ευρώπη 2020», συμπεριλαμβανόμενης της απεξάρτησης από τον άνθρακα. Ωστόσο, οι διαθέσιμες εναλλακτικές και το κόστος τους διαφέρουν ανάλογα με τον τρόπο μεταφοράς. Τα οφέλη των εναλλακτικών καυσίμων είναι αρχικά μεγαλύτερα στις αστικές περιοχές όπου οι εκπομπές ρύπων προκαλούν έντονη ανησυχία και στις εμπορευματικές μεταφορές όπου έχει ωριμάσει πλέον επαρκώς το επίπεδο των εναλλακτικών επιλογών. Για ορισμένους τρόπους μεταφοράς, ιδιαίτερα για τις οδικές εμπορευματικές μεταφορές μεγάλων αποστάσεων και τις αερομεταφορές, οι διαθέσιμες εναλλακτικές είναι περιορισμένες. Όσον αφορά τα καύσιμα, δεν υπάρχει μια μοναδική λύση για το μέλλον της κινητικότητας και όλες οι βασικές εναλλακτικές επιλογές ως προς τα καύσιμα πρέπει να εξετάζονται, με ιδιαίτερη έμφαση στις ανάγκες κάθε τρόπου μεταφοράς.
Επομένως, μια στρατηγική προσέγγιση ώστε η Ένωση να καλύψει τις μακροπρόθεσμες ανάγκες όλων των τρόπων μεταφοράς πρέπει να βασίζεται σε ένα συνεκτικό μίγμα των εναλλακτικών καυσίμων. Όλες οι επιλογές πρέπει να συμπεριληφθούν στη στρατηγική χωρίς προτίμηση σε κάποιο συγκεκριμένο καύσιμο, ώστε να τηρηθεί τεχνολογική ουδετερότητα. Πρέπει να εξασφαλιστεί σε κλίμακα ΕΕ η διαθεσιμότητα όλων των εναλλακτικών καυσίμων και να καθοριστούν κοινές τεχνικές προδιαγραφές για καθένα από αυτά.
LPG (Υγραέριο)
Το υγραέριο είναι υποπροϊόν της αλυσίδας υδρογονανθράκων. Η χρήση του στις μεταφορές αυξάνει την αποδοτική χρήση των πόρων. Σήμερα, παράγεται από το αργό πετρέλαιο και το φυσικό αέριο· στο μέλλον πιθανόν και από τη βιομάζα. Σήμερα, το αέριο (τόσο το φυσικό αέριο όσο και το υγραέριο) αποβάλλεται καιόμενο σε τεράστιες ποσότητες (140 δισεκατομ. κυβικά μέτρα το 2011). Το LPG χρησιμοποιείται ευρέως στην Ευρώπη και αντιστοιχεί στο 3% των καυσίμων κίνησης και τροφοδοτεί 9 εκατ. αυτοκίνητα. Οι υποδομές LPG έχουν παγιωθεί, με περίπου 28.000 χώρους διάθεσης στην ΕΕ, αλλά με πολύ άνιση κατανομή στα κράτη μέλη. Ωστόσο, το πλεονέκτημά του, που έγκειται στις χαμηλές εκπομπές ρύπων, μειώθηκε καθώς τα πρότυπα EUROπροχώρησαν στη μείωση των γενικών ορίων των εκπομπών. Διατηρεί, ωστόσο, ένα σαφές πλεονέκτημα στις εκπομπές σωματιδίων. Το LPG μπορεί ακόμη να επεκτείνει το μερίδιο αγοράς του αλλά πιθανότατα θα παραμείνει μια εξειδικευμένη αγορά.
Φυσικό αέριο, συμπεριλαμβανόμενου του βιομεθανίου
Το φυσικό αέριο προέρχεται από μεγάλα αποθέματα ορυκτών καυσίμων, από βιομάζα και απόβλητα όπως το βιομεθάνιο, η παραγωγή του οποίου πρέπει να ξεκινά από βιώσιμες πηγές, και στο μέλλον και από τη «μεθανοποίηση» του υδρογόνου που παράγεται από ανανεώσιμο ηλεκτρισμό. Όλα τα προαναφερόμενα μπορούν να εισαχθούν στο δίκτυο του φυσικού αερίου ώστε ο εφοδιασμός να γίνεται από ένα και μοναδικό δίκτυο. Το φυσικό αέριο προσφέρει μια μακροπρόθεσμη προοπτική όσον αφορά την ασφάλεια του εφοδιασμού των μεταφορών και σημαντικό δυναμικό για συνεισφορά στη διαφοροποίηση των καυσίμων μεταφοράς. Προσφέρει επίσης σημαντικά περιβαλλοντικά οφέλη, ιδίως όταν αναμιγνύεται με το βιομεθάνιο και εφόσον έχουν ελαχιστοποιηθεί οι διαφεύγουσες εκπομπές. Το φυσικό αέριο παρουσιάζει επίσης πλεονέκτημα όσον αφορά τις χαμηλότερες εκπομπές.
LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο)
Το φυσικό αέριο σε υγροποιημένη μορφή (LNG) με υψηλή ενεργειακή πυκνότητα προσφέρει, σε σύγκριση με το ντίζελ, μια αποδοτικότερη συγκριτικά με το κόστος εναλλακτική επιλογή για τις πλωτές δραστηριότητες (μεταφορές, υπηρεσίες ανοικτής θαλάσσης, αλιεία), τις μεταφορές με φορτηγά οχήματα και τις σιδηροδρομικές μεταφορές, με χαμηλότερες εκπομπές ρύπων καιCO2 και υψηλότερη ενεργειακή απόδοση. Το LNG προσφέρεται ιδιαίτερα για οδικές μεταφορές εμπορευμάτων μεγάλων αποστάσεων για τις οποίες οι εναλλακτικές επιλογές προς αντικατάσταση του ντίζελ είναι εξαιρετικά περιορισμένες. Τα φορτηγά οχήματα ίσως μπορέσουν να συμμορφωθούν με τα πιο περιορισμένα όρια εκπομπής ρύπων των μελλοντικών προτύπωνEURO VI με τρόπο αποτελεσματικό ως προς το κόστος.
Το LNG αποτελεί επίσης ελκυστική επιλογή καυσίμου για τα πλοία, ιδίως προκειμένου να τηρούνται τα νέα όρια περιεκτικότητας σε θείο των θαλάσσιων καυσίμων, τα οποία θα μειωθούν από 1% σε 0,1% από την 1η Ιανουαρίου 2015 στις περιοχές ελέγχου των εκπομπών θείου (SECAs) στη Βαλτική Θάλασσα, στη Βόρεια Θάλασσα και στη Μάγχη, όπως ορίζεται από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΔΝΟ). Οι υποχρεώσεις αυτές θα αφορούν περίπου τα μισά από τα 10.000 πλοία τα οποία επί του παρόντος κινούνται εντός της Ένωσης. Το LNG αποτελεί επίσης ελκυστική οικονομική εναλλακτική επιλογή για τη ναυτιλία εκτός των SECAs, όπου τα όρια του θείου θα μειωθούν από 3,5% σε 0,5% από την 1η Ιανουαρίου 2020, και διεθνώς.