«Οι εργαζόμενοι της χώρας και οι εργαζόμενοι στις μεταφορές έχουν μπει για τα καλά στο στόχαστρο της κυβέρνησης και της ΕΕ», σημειώνει η ΔΑΣ στην Ομοσπονδία Συνδικάτων Μεταφορών Ελλάδας (ΟΣΜΕ), με αφορμή το νομοσχέδιο της κυβέρνησης για τα υδατοδρόμια, το οποίο αφορά μεταξύ άλλων και τις υπεραστικές οδικές συγκοινωνίες.
Η ΔΑΣ ΟΣΜΕ καλεί τους εργαζόμενους στις μεταφορές με τον αγώνα τους να υψώσουν τείχος απέναντι στην επίθεση κυβέρνησης – κεφαλαίου, ενώ ταυτόχρονα ζητά άμεση σύγκληση του Γενικού Συμβουλίου της Ομοσπονδίας, με την συμμετοχή των πρωτοβάθμιων σωματείων, ώστε να παρθούν αποφάσεις για την οργάνωση του αγώνα.
Ως προς το περιεχόμενο του νομοσχεδίου, η ΔΑΣ τονίζει ότι η κυβέρνηση της ΝΔ πήρε την αντεργατική σκυτάλη από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, που «με τον νόμο Σπίρτζη 4568/2018 άνοιξε την πόρτα για την ιδιωτικοποίηση των αστικών συγκοινωνιών και την παραχώρηση αστικών γραμμών στα ΚΤΕΛ». Και προσθέτει:
«Θεμέλιος λίθος της διαχρονικής επίθεσης των κυβερνήσεων είναι η εφαρμογή του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 1370 για την “απελευθέρωση των μεταφορών”.
Για τον “κλειστό” κλάδο των υπεραστικών συγκοινωνιών, με ετήσιο τζίρο 550 εκατ. ευρώ και 30.000 αυτοαπασχολούμενους – μικροϊδιοκτήτες και υπαλλήλους, είναι κρίσιμο ζήτημα για την κυβέρνηση, την ΕΕ και το κεφάλαιο ο κλάδος να “ανοίξει”, για να μοιραστεί εκ νέου η τράπουλα στους υπάρχοντες ή σε νέους μεγαλύτερους “παίκτες”.
Οι “ανοιχτοί” διαγωνισμοί για τις χρυσοφόρες υπεραστικές γραμμές είναι το “μήλον της Εριδος” όπου θα κονταροχτυπηθούνε οι ενδιαφερόμενοι.
Από κει και πέρα, το κράτος θα συνεχίσει να ρυθμίζει τις γραμμές με μικρότερο εμπορικό ενδιαφέρον ή και να επιδοτεί τις λεγόμενες “άγονες γραμμές”.
Η αύξηση της κερδοφορίας των επιχειρηματιών πάει χέρι – χέρι με τη μείωση των δικαιωμάτων των εργαζομένων αλλά και των αυτοαπασχολούμενων – μικροϊδιοκτητών, που εργάζονται και οι ίδιοι ως οδηγοί».
Με το νομοσχέδιο, τονίζει η ΔΑΣ, η κυβέρνηση «επιχειρεί να ισοπεδώσει και να εξαφανίσει τις εργασιακές σχέσεις σε όλους τους κλάδους των μεταφορών και ειδικά στα ΚΤΕΛ».
Αναλυτικότερα, επισημαίνει ότι το νομοσχέδιο:
«Καταργεί τον Γενικό Κανονισμό Προσωπικού των ΚΤΕΛ και από Προεδρικό Διάταγμα ανατίθεται η αρμοδιότητα κατάρτισης νέων κανονισμών στις Γενικές Συνελεύσεις των μετόχων κάθε ΚΤΕΛ, δηλαδή στις συνελεύσεις των εργοδοτών, οι οποίες θα αποφασίζουν χωρίς κανένα περιορισμό ως προς το περιεχόμενο!
Καταργείται ειδικά για τους οδηγούς φορτηγών αυτοκινήτων και τουριστικών λεωφορείων η υποχρέωση εκ των προτέρων, πριν δηλαδή από την ανάληψη εργασίας, της καταχώρισης στο “Εργάνη” των αλλαγών στο ωράριο, που σημαίνει πλήρη ασυδοσία εκ μέρους των εργοδοτών στα ωράρια των εργαζομένων.
Καταργείται η υποχρέωση καταχώρισης στο πληροφοριακό σύστημα του υπουργείου Εργασίας των υπερωριών, του πίνακα εβδομαδιαίων αναπαύσεων του προσωπικού κίνησης και των ημερήσιων στοιχείων προσωπικού και δρομολογίων των ΚΤΕΛ, που σημαίνει υπερωρίες και αναπαύσεις των οδηγών όποτε βολεύει τους εργοδότες.
Καταργείται η προϋπόθεση της συναίνεσης του εργαζόμενου στα ΚΤΕΛ για τη μεταβολή της ειδικότητάς του, που θεσμοθετεί τον εργαζόμενο για όλες τις δουλειές, ανάλογα με το πώς βολεύει την εταιρεία.
Παράλληλα, με το ίδιο νομοθέτημα διευρύνονται αλλά και προστίθενται καινούρια προνόμια των επιχειρήσεων των ΚΤΕΛ και των διοικήσεών τους».
«Αυτά είναι τα αποτελέσματα των Ευρωπαϊκών Κανονισμών της λεγόμενης “απελευθέρωσης των μεταφορών”», επισημαίνει η ΔΑΣ. «Μιας “απελευθέρωσης” που είναι μόνο για το κεφάλαιο, ενώ για τους οδηγούς και τους εργαζόμενους στις μεταφορές είναι μέγκενη και δεσμά, τα οποία τους δένουν χειροπόδαρα για να δουλεύουν χωρίς ωράρια, χωρίς ειδικότητα, χωρίς προγραμματισμό αναπαύσεων, χωρίς έστω και τα ελάχιστα δικαιώματα. Αυτή είναι η “δίκαιη ανάπτυξη” που ευαγγελίζεται η κυβέρνηση της ΝΔ με τις υποτιθέμενες “ποιοτικές θέσεις” εργασίας».
Η ΔΑΣ καλεί τους εργαζόμενους στις μεταφορές «με τον αγώνα τους να ορθώσουν τοίχο ενάντια στους νόμους των κυβερνήσεων του κεφαλαίου, ενάντια στην εφαρμογή των Κανονισμών και των Οδηγιών της ΕΕ, και να παλέψουν για:
— Ανθρώπινα ωράρια εργασίας, 7ωρο – 5ήμερο, με 35ωρη εβδομαδιαία εργασία, χωρίς μείωση των αποδοχών.
— Αυξήσεις στους μισθούς που να καλύπτουν τις σύγχρονες ανάγκες τους.
— Σύνταξη για όσους εργάζονται ως οδηγοί και γενικότερα στα ΒΑΕ στα 55 για τους άνδρες και στα 50 για τις γυναίκες.
— Θέσεις εργασίας σύμφωνα με την ειδικότητα του εργαζόμενου.
— Ετήσιο προγραμματισμό αναπαύσεων.
— Ενιαίο Κρατικό Φορέα Μεταφορών – Συγκοινωνιών, με κοινωνικό χαρακτήρα, για φθηνή, τακτική, αξιόπιστη μεταφορά και συγκοινωνία, με σύγχρονα μέσα μαζικής μεταφοράς, στην υπηρεσία των λαϊκών αναγκών».