Οι Παρατηρήσεις – προτάσεις επί των άρθρων από τον πρόεδρο του ΠΣΧΕΜ για το υπό ψήφιση σχεδιο νόμου
Σχετ. ΕΚ 1071/2009, ΕΚ 1072/2009, ΕΕ 2021/1187, ΕΕ 2020/1015, Οδηγίας 2006/1/ΕΚ, ΝΔ
49/1968, ν.3887/2010, ν.1959/1991, ν.4685/2020, VI Συνθήκη της Λισαβόνας κυρίως το άρθρο
91 Σλ ΕΕ.ΕΕ/2022/738, άρθρο 104 ν.4472/2017 (ΦΕΚ Α 74), ν.4093/12 (ΦΕΚ Α 222).
Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2006/1/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου
της 18ης Ιανουαρίου 2006 για τη χρησιμοποίηση μισθωμένων οχημάτων χωρίς οδηγό στις
οδικές εμπορευματικές μεταφορές, όπως τροποποιήθηκε με την Οδηγία (ΕΕ) 2022/738 του
Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 6ης Απριλίου 2022, και της Οδηγίας (ΕΕ)
2021/1187 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 7ης Ιουλίου 2021, περί
μέτρων εξορθολογισμού για την προώθηση της υλοποίησης του διευρωπαϊκού δικτύου
μεταφορών, και άλλες διατάξεις για τις μεταφορές.
Σκοπός της ΕΚ ήταν η δημιουργία μιας ελεύθερης αγοράς οδικών μεταφορών, διασφαλίζοντας
την πρόσβαση στο επάγγελμα μέσω εξάλειψης όλων των περιορισμών που αφορούν τον
μεταφορέα, λόγω της υπηκοότητάς του ή του τόπου εγκατάστασής του σε κράτος μέλος άλλο
από εκείνο όπου παρέχεται η υπηρεσία.
Με το ανωτέρω σκεπτικό εκδόθηκαν διάφορες Ευρωπαϊκές Οδηγίες ως προς τον κοινό τρόπο
άσκησης του επαγγέλματος του οδικού μεταφορέα εμπορευμάτων στις χώρες της ΕΚ με
πυλώνα τους ΕΚ 1071/2009, ΕΚ 1072/2009, Οδηγία 2006/1/ΕΚ.
Εδώ θα πρέπει να τονίσουμε ότι οι ανωτέρω κανονισμοί αφορούν αποκλειστικά στην κοινή
νομοθεσία μεταξύ των κρατών μελών όσον αφορά τους κανόνες πρόσβασης στο επάγγελμα
του οδικού μεταφορέα εμπορευμάτων και βεβαίως τους κανόνες ενδομεταφοράς και όχι της
εγχώριας μεταφοράς των μη μεταφορικών επιχειρήσεων.
Εν ολίγοις, οι Ευρωπαϊκοί κανονισμοί θέτουν κοινούς όρους για μεταφορικές επιχειρήσεις και
όχι για επιχειρήσεις μη μεταφορικές οι οποίες ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα για τους
οποίους η Ελληνική πολιτεία, έδωσε το δικαίωμα ΝΔ 49/1968 και μετέπειτα ν.1959/1991 να
μπορούν να εκδώσουν άδειες ΦΙΧ αποκλειστικά και μόνο για την μεταφορά των
εμπορευμάτων που παράγουν, μεταποιούν, εμπορεύονται στους πελάτες τους χωρίς την
είσπραξη κομίστρου.
Με μια σειρά νομοθεσιών που αφορούσαν το είδος αλλά και τις ανάγκες της κάθε μη
μεταφορικής επιχείρησης τους δινόταν το δικαίωμα να εκδώσουν ΦΙΧ έως 4t μικτό βάρος
(ΜΑΜΦΟ) αλλά σε κάποιες περιπτώσεις και μεγαλύτερα. Παράλληλα υπήρχαν και κανόνες
που προστάτευαν τους Έλληνες μεταφορείς κατόχους ΦΔΧ από την υποκλοπή του
μεταφορικού τους έργου.(Ν.1959/91 άρθρο 1 ορισμοί. Ως φορτηγό αυτοκίνητο ιδιωτικής
χρήσης (Φ.Ι.Χ.) θεωρείται το μεταφορικό μέσο που χρησιμοποιείται αποκλειστικά για την
εξυπηρέτηση των μεταφορικών αναγκών της επιχείρησης ή του επαγγέλματος του ιδιοκτήτη
του, απαγορευμένης σε κάθε περίπτωση της άμεσης ή έμμεσης είσπραξης κομίστρου με
οποιονδήποτε τρόπο για τις μεταφορές που διενεργούνται με αυτό. Στον όρο «φορτηγό
αυτοκίνητο» περιλαμβάνεται το αυτοτελές όχημα, ο συρμός, το αρθρωτό όχημα, ως και το
τρίτροχο φορτηγό όχημα. Στην έννοια του ιδιοκτήτη περιλαμβάνεται και αγοραστής
αυτοκινήτου με παρακράτηση της κυριότητας από τον πωλητή και ο κατέχων αυτοκίνητο με
χρηματοδοτική μίσθωση.)
Ο τελευταίος νόμος που προστάτευε κατά κάποιον τρόπο τις μεταφορικές επιχειρήσεις ήταν ο
3446/2006 ο οποίος βεβαίως, υπέστη πολλές τροποποιήσεις πάντα με στόχο την ελεύθερη
διακίνηση των προϊόντων από μη μεταφορικές επιχειρήσεις και παράλληλα μειώθηκαν
(απόφαση Γ5/55376/2022 ΦΕΚ Β 815/23/02/2022) τουλάχιστον στο 1/3 τα διοικητικά
πρόστιμα για τους όρους κυκλοφορίας των ΙΧΦ.
Θα πρέπει βεβαίως να τονίσουμε ότι με την απελευθέρωση των Οδικών Εμπορευματικών
Μεταφορών ν. 3887/2010 μέχρι και σήμερα ουδέποτε ο κλάδος των μεταφορών επιδοτήθηκε
από την πολιτεία για τον εκσυγχρονισμό του στόλου, (στόχος της κυβέρνηση για την πράσινη
ανάπτυξη) κάτι όμως που δεν συνέβη στις μη μεταφορικές επιχειρήσεις οι οποίες εντάχθηκαν
και εντάσσονται σε προγράμματα ΕΣΠΑ και έχουν το δικαίωμα ανανέωσης του στόλου των
ΙΧΦ.(Τίθεται θέμα αθέμιτου ανταγωνισμού σε σχέση με τις διατάξεις του παρόντος σχεδίου
νόμου)
Επί των άρθρων του υπό ψήφιση Σχέδιου Νόμου
ΑΡΘΡΟ 5
Παρ. α) το μισθωμένο όχημα μπορεί να χρησιμοποιείτε σε Ελληνικό έδαφος μόνο για
περίοδο δύο (2) διαδοχικών μηνών, εντός οποιουδήποτε δεδομένου ημερολογιακού έτους.
Η χρησιμοποίηση του οχήματος μπορεί να γίνεται από την ίδια μεταφορική επιχείρηση. Η
διάρκεια της σύμβασης μίσθωσης δεν μπορεί να υπερβαίνει το χρονικό όριο των δύο
μηνών.
Η μίσθωση θα πρέπει να αφορά αμιγώς τις Ελληνικές Μεταφορικές Επιχειρήσεις ,διότι σε
αντίθετη περίπτωση η παραπάνω παράγραφος έρχεται σε αντίθεση με το άρθρο 8 παρ.2α
του ΕΚ 1072/2009 ( Οι μεταφορείς δεν επιτρέπεται να εκτελούν ενδομεταφορές με το ίδιο όχημα ή
αν πρόκειται για συνδυασμούς συζευγμένων οχημάτων με το μηχανοκίνητο όχημα του ιδίου
οχήματος στο ίδιο κράτος μέλος εντός τεσσάρων ημερών (4) μετά το πέρας της ενδομεταφοράς
στο ίδιο κράτος.
ΑΡΘΡΟ 6
Παρ.β) πληρούνται οι όροι των περ.β,γ)και δ) της παρ.1 και της παρ.2 του άρθρου 4
Η συγκεκριμένη παράγραφος είναι αντίθετη με το άρθρο 1 παρ.δ) του ΕΚ 1071/2009
(τροποποιήθηκε με το κανονισμό 2020/1015 ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του
Συμβουλίου).
κάθε οδική μεταφορά, εκτός των μεταφορών για λογαριασμό τρίτου ή για ίδιο λογαριασμό, για
την οποία δεν εισπράττεται άμεση ή έμμεση αμοιβή και η οποία δεν παράγει άμεσα ή έμμεσα
εισόδημα για τον οδηγό του οχήματος ή άλλους και δεν συνδέεται με επαγγελματική
δραστηριότητα θεωρείται μεταφορά αποκλειστικά για μη εμπορικούς σκοπούς.». Η εκμίσθωση
ΦΔΧ χωρίς οδηγό αποτελεί έμμεση παραχώρηση σε μια μη μεταφορική επιχείρηση ,χωρίς να
λαμβάνεται υπόψη ότι υπάγεται στις προϋποθέσεις του 1071/2009 αλλά και του 1072/2009
περί ασκήσεως επαγγέλματος οδικών εμπορευματικών μεταφορών.
Στην ανωτέρω παράγραφο του άρθρου 6 πρέπει να συμπεριληφθεί πέραν των
περιπτώσεων β), γ), δ) της παρ 1 άρθρου 4 και η περίπτωση α) του ιδίου άρθρου.
ΑΡΘΡΟ 7
Οι διατάξεις του ανωτέρου άρθρου είναι είδη σε εφαρμογή με το ν. 4685/2020 άρθρο 91
παρ.δδ
ΑΡΘΡΟ 8
1, Οι μεταφορικές επιχειρήσεις που είναι εγκατεστημένες στην Ελλάδα μπορούν να
εκμισθώνουν τα οχήματα που διαθέτουν και για τα οποία έχει χορηγηθεί άδεια Φορτηγού
Δημόσιας Χρήσης ή ανεξάρτητη άδεια ρυμουλκούμενου, σε επιχειρήσεις μεταφορικές ή μη
επαγγελματίες με εγκατάσταση στην Ελλάδα ή σε άλλα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
2. Οι μη μεταφορικές επιχειρήσεις με εγκατάσταση στην Ελλάδα μπορούν να εκμισθώνουν
τα οχήματα που διαθέτουν και για τα οποία έχει χορηγηθεί άδεια Φορτηγού Ιδιωτικής
Χρήσεις ή ανεξάρτητη άδεια ρυμουλκούμενου, σε επιχειρήσεις μη μεταφορικές ή
επαγγελματίες με εγκατάσταση στην Ελλάδα.
Στην πρώτη(1) περίπτωση θα πρέπει να προστεθεί στο τέλος της παραγράφου σύμφωνα με το
άρθρο 4 περ α του παρόντος νομοσχεδίου . ( ΕΕ 1071/2009 & ΕΕ 1072/2009)
Στη δεύτερη(2) περίπτωση θα πρέπει απαραιτήτως να μπει περιορισμός ως προς τον αριθμό
των οχημάτων τα οποία θα μπορεί να εκμισθώσει μία επιχείρηση , στη χρονική διάρκεια του
μισθώματος καθώς βέβαια και η πρόβλεψη ότι ο μισθωτής έχει δικαίωμα να θέσει σε
κυκλοφορία βάση των δραστηριοτήτων της επιχείρησης το όχημα το οποίο επρόκειτο να
μισθώσει.
Επίσης η προσθήκη περίπτωσης 3. Το μισθωμένο όχημα μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τις
πρόσκαιρη ανάγκη εξυπηρέτησης της επιχείρησης .ήτοι 3 μήνες ανά ημερολογιακό έτος
4
(Κρίνουμε την παραπάνω προσθήκη απαραίτητη για την αποφυγή χρόνιων μισθώσεων χωρίς
να υπάρχει έλεγχος για τις συνολικές δραστηριότητες μιας επιχείρησης )
ΑΡΘΡΟ 9
Στο άρθρο 9 προτείνουμε την προσθήκη παραγράφου :
γ) το συμβόλαιο μίσθωσης να προσκομίζεται στην αρμόδια Διεύθυνση Μεταφορών και
Επικοινωνιών της Περιφέρειας της έδρας του οχήματος όπου και του αποδίδεται υπηρεσιακό
σημείωμα το οποίο θα αναγράφει το είδος των εμπορευμάτων που μπορεί να μεταφέρει . Δεν
υπάρχει διαφορετικά η δυνατότητα ελέγχου της νομιμότητας χρήσης του Φορτηγού
Οχήματος.
δ) Ο χρόνος της εκμίσθωσης να μην υπερβαίνει τις 30 ημέρες ανά επιχείρηση ή επαγγελματία
ετησίως .
ΑΡΘΡΟ 10
3. Η σύμβαση που καταρτίζεται για τις μισθώσεις του παρόντος γνωστοποιείται στις
φορολογικές αρχές σύμφωνα με τη φορολογική νομοθεσία.
Προσθήκη και στην αρμόδια Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφέρειας της
έδρας του οχήματος πριν τη χρήση του Φορτηγού από τον μισθωτή.
Οι οδικές εμπορευματικές μεταφορές με ΦΔΧ ως κλάδος αλλά και ως επάγγελμα έχει δεχθεί
αλλεπάλληλα χτυπήματα από την πολιτεία τις τελευταίας δεκαετίες ,χτυπήματα που οδηγούν
στο συμπέρασμα ότι πλέον γίναμε ανεπιθύμητοι στο χώρο της Οδικής Εμπορευματικής
Μεταφοράς.
Στο σύνολο των περίπου 1,5 εκατομμυρίων Φορτηγών Ιδιωτικής Χρήσης τα οποία με την
πάροδο του χρόνου τα επιδοτήσατε για την ανανέωση τους , απελευθερώσατε πλήρως το
μεταφορικό τους έργο .
Τα όργανα ελέγχου δεν μπορούν να ελέγξουν πλέον τη νομιμότητα της
μεταφοράς που ενεργούν , τα εξαιρέσατε από τους Ευρωπαϊκούς Κανονισμούς . Έρχεστε
σήμερα να αποποινικοποιήσετε πλήρως το μεταφορικό τους έργο, να δημιουργήσετε
συντεχνίες ενοικιαζόμενων φορτηγών ανεξαρτήτως τονάζ παραγκωνίζοντας πλήρως τους
καθόλα νόμιμους ,επαγγελματίες της οδικής εμπορευματικής μεταφοράς τους κατόχους
Φορτηγών Δημόσιας Χρήσης.
Απαγορεύσατε στην μεταβίβαση των αδειών ΦΔΧ ακόμα και τις γονικές παροχές ,τη θέση σε
κυκλοφορία Φορτηγών οχημάτων που δεν εμπίπτουν στην κατηγορία ρύπων IV , κάτι το οποίο
δεν ισχύει στην μεταβίβαση φορτηγών οχημάτων ιδιωτικής χρήσης. (Η εφαρμογή της
ανωτέρω διάταξης επιβαρύνει μονομερώς τις μεταφορικές επιχειρήσεις σε σχέση με τις
λοιπές εμπορικές επιχειρήσεις που διαθέτουν βαρέα οχήματα αυτής της τεχνολογίας, οι
οποίες συμβάλλουν ανάλογα στην περιβαλλοντική επιβάρυνση από τον τομέα μεταφορών.
Υφυπουργός Υποδομών & Μεταφορών Μιχάλης Παπαδόπουλος εγκύκλιος Β1/ΟΙΚ18827 της
21ης Ιανουαρίου 2022.)
Δεν υπήρξε, όλα αυτά τα χρόνια, χέρι βοηθείας από την πολιτεία σε ένα κλάδο στον οποίο
Έλληνες Μεταφορείς ,κάτοχοι Φορτηγών Δημόσιας Χρήσης στήριξαν την ανοικοδόμηση του
Ελληνικού κράτους και χιλιάδες συνάδελφοι αφιέρωσαν την ζωή τους πάνω σε ένα φορτηγό,
απομακρυσμένοι από τις οικογένειές τους για να υπηρετήσουν το κοινωνικό σύνολο.
Θέλουμε να πιστεύουμε ότι η πολιτεία θα αφουγκραστεί τους προβληματισμούς μας και θα
υιοθετήσει τις προτάσεις μας .
Στο βωμό της πλήρης απελευθέρωσης των Οδικών Μεταφορών ,δίχως όρους και
προϋποθέσεις θα αφανιστούν περισσότεροι από 40,000 Έλληνες αυτοκινητιστές.