Τρεις δεκαετίες, τρεις γενιές, αμέτρητες χρήσεις: το Mercedes‑Benz Vito γίνεται 30 ετών. Από την κυκλοφορία του το 1995, το μεσαίο van αντιπροσωπεύει την ασυμβίβαστη ετοιμότητα για καθημερινές εργασίες, την εντυπωσιακή ευελιξία και την καινοτόμο τεχνολογία στην κατηγορία των επαγγελματικών μεσαίων van. Από τις εμπορικές εργασίες έως τις λειτουργίες συντήρησης και εξυπηρέτησης πελατών, τις υπηρεσίες αστυνομίας και ασθενοφόρων. Είτε λειτουργεί ως μεμονωμένο όχημα είτε σε μεγάλο στόλο, σε βασική έκδοση ή ως προμηθευτής ενός από τους πολλούς αναβαθμιστές ειδικών μεταφορικών οχημάτων για τρόφιμα ή υπηρεσίες έκτακτης ιατρικής βοήθειας: το Vito είναι ένας αξιόπιστος συνεργάτης που ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις πολλών διαφορετικών βιομηχανιών.
Χάρη στα σύγχρονα συστήματα ασφάλειας και υποβοήθησης, την ψηφιακή δικτύωση και τις πολλές διαθέσιμες εκδόσεις, υποστηρίζει τους πελάτες στην καθημερινή τους εργασία. Με το eVito, η Mercedes‑Benz Vans προσφέρει επίσης μια εναλλακτική λύση για οδήγηση χωρίς εκπομπές CO₂ από το 2018. Ο προκάτοχός του, το Vito E-CELL, έγινε δεκτός από πολλούς πελάτες από το 2010. Τα Vito και eVito δείχνουν τα δυνατά τους σημεία κυρίως σε αστικά περιβάλλοντα, όπου το συμπαγές τους μέγεθος όχι μόνο τους επιτρέπει να χωράνε σε σύγχρονους δημόσιους χώρους στάθμευσης, αλλά συμβάλλει επίσης στη διατήρηση της αστικής ζωής σε στενούς δρόμους. Σχεδόν το ένα τέταρτο των πελατών της Mercedes‑Benz Vans επιλέγουν, επομένως, επαγγελματικά μεσαίου μεγέθους van.
«Τα τελευταία 30 χρόνια, το Vito έχει αποδειχθεί ένα πραγματικό πολυχρηστικό όχημα για επαγγελματίες. Χάρη στις συμπαγείς διαστάσεις του και τον μεγάλο χώρο αποσκευών, αποτελεί ιδανική επιλογή για αστικά περιβάλλοντα. Για τους πελάτες μας, το Vito προσφέρει υψηλό επίπεδο λειτουργικότητας και ευελιξίας, σε συνδυασμό με άνεση και αποδοτικότητα. Όπως και το Sprinter μας, έχει κρατήσει τον κόσμο σε εγρήγορση εδώ και 30 χρόνια. Στην ηλεκτρική του έκδοση, το eVito αντιπροσωπεύει τη βιώσιμη, τοπικά μηδενικών εκπομπών CO₂ κινητικότητα για σχεδόν οκτώ χρόνια.»
Sagree Sardien, Επικεφαλής Πωλήσεων & Μάρκετινγκ Mercedes‑Benz Vans
Mercedes-Benz Vito: η ιστορία
Το Mercedes-Benz Vito προσφέρει μια πειστική λύση προσαρμοσμένη στις ανάγκες των επαγγελματιών, των λιανοπωλητών και των παρόχων υπηρεσιών από το 1995. Είναι το ευέλικτο πολυχρηστικό όχημα μεταξύ των επαγγελματικών μεσαίων van. Βασικά ορόσημα:
- 1995: η πρώτη γενιά με εγκάρσια τοποθετημένους τετρακύλινδρους κινητήρες ντίζελ και βενζίνης
Με την πρώτη γενιά του Vito, η Mercedes-Benz παρουσίασε ένα εντελώς νέο βαν στην κατηγορία 2,6 έως 2,8 τόνων το 1995. Το βαν με κίνηση στους εμπρός τροχούς συνδύαζε έναν ελκυστικό σχεδιασμό με συμπαγείς διαστάσεις και, με ωφέλιμο φορτίο ενός τόνου, ήταν επίσης κατάλληλο για τη μεταφορά βαρέων φορτίων. Ο χώρος φόρτωσης των 3,6 m2 παρείχε χωρητικότητα φόρτωσης σχεδόν 5 m3 , έτσι ώστε το Vito να μπορεί να μεταφέρει εύκολα και ογκώδη αντικείμενα. Και χάρη στις διαχειρίσιμες διαστάσεις του και το ύψος των 1,89 μέτρων, το Vito ήταν κατάλληλο για πολυώροφα πάρκινγκ και γκαράζ στις πόλεις.
Η πρώτη γενιά προσέφερε επίσης ένα εκτεταμένο πακέτο ασφαλείας ως στάνταρ, εντυπωσιακό για την εποχή του. Αυτό περιελάμβανε αερόσακο οδηγού, ανεξάρτητη ανάρτηση τροχών και δισκόφρενα σε όλους τους τροχούς, ABS με αυτόματο διαφορικό πέδησης και υδραυλικό τιμόνι.
Οι εγκάρσια τοποθετημένοι τετρακύλινδροι κινητήρες ντίζελ και βενζίνης διέθεταν χαμηλή κατανάλωση καυσίμου, επιτρέποντας ελκυστικές οδηγικές επιδόσεις. Οι πελάτες αγκάλιασαν την απόδοση, τη στιβαρότητα και την ευελιξία του Vito – κάτι που του χάρισε τον τίτλο «Van της Χρονιάς» το 1996. Μια αναβάθμιση το 1999 έφερε μια ανανεωμένη σχεδίαση, νέα χρώματα και βελτιστοποιημένα χαρακτηριστικά. Μέχρι το 2003, η Mercedes-Benz είχε πουλήσει περίπου 473.000 οχήματα πρώτης γενιάς.
- 2003: δεύτερη γενιά με περισσότερη άνεση και μεγαλύτερη ποικιλία
Για τη δεύτερη γενιά, ολόκληρη η φιλοσοφία του Vito επανασχεδιάστηκε. Όλες οι εκδόσεις του μεσαίου μεγέθους van βασίζονταν πλέον στην κίνηση στους πίσω τροχούς αντί για στους εμπρός, γεγονός που βελτίωσε τη δυναμική οδήγησης και τη δυνατότητα φόρτωσης. Με ωφέλιμο φορτίο έως 1295 κιλά, το Vito ήταν πλέον ένα πραγματικό άλογο εργασίας. Μια έκδοση με τετρακίνηση – η πρώτη στην κατηγορία της – πρόσθεσε στην ποικιλομορφία των μοντέλων.
Οι πιο ισχυροί κινητήρες που διατίθενται πλέον κυμαίνονταν από αποδοτικούς τετρακύλινδρους κινητήρες έως ισχυρές μονάδες V6. Με τρία μήκη αμαξώματος, δύο ύψη οροφής, πέντε επιλογές κινητήρα και πολυάριθμα προαιρετικά πακέτα εξοπλισμού, η δεύτερη γενιά έθεσε σταθερά το Vito στο δρόμο προς την ποικίλη γκάμα εκδόσεων που διατίθενται σήμερα. Το 2005, η ευρωπαϊκή κριτική επιτροπή ψήφισε για άλλη μια φορά το Mercedes-Benz Vito ως «Van της Χρονιάς». Μέχρι το 2014, το Vito δεύτερης γενιάς ξεπέρασε τον εξαιρετικό προκάτοχό του με πωλήσεις σχεδόν 750.000 μονάδων παγκοσμίως.
Επιπλέον, η δεύτερη γενιά σηματοδότησε ένα ορόσημο όσον αφορά την ηλεκτροκίνηση: Με την κυκλοφορία του Vito E‑CELL το 2010, η Mercedes‑Benz ξεκίνησε την παραγωγή μικρής κλίμακας ενός βαν με μπαταρία, εξοπλισμένου με ηλεκτροκινητήρα 70 kW (95 ίππων). Είχε αυτονομία περίπου 130 χλμ. και σημείωσε επιτυχία σε τομείς όπως οι υπηρεσίες ταχυμεταφορών, ταχυμεταφορών και δεμάτων.
- 2014: η τρίτη γενιά φέρνει νέο σχεδιασμό και ακόμη περισσότερο χώρο
Το 2014, η τρίτη γενιά του Vito γιόρτασε την παγκόσμια πρεμιέρα της. Ακόμα πιο ευέλικτο και οικονομικό, και με βελτιωμένα χαρακτηριστικά ασφαλείας, το νέο πολυχρηστικό μοντέλο στην κατηγορία των μεσαίων van λανσαρίστηκε με νέο σχεδιασμό και τρεις φιλοσοφίες κίνησης. Οι πελάτες μπορούσαν να επιλέξουν μεταξύ κίνησης εμπρός, πίσω και τετρακίνησης. Με αμετάβλητο μεταξόνιο, το Vito ήταν έως και 13 cm μακρύτερο, με μέγιστο μήκος 5,37 μέτρα, προσφέροντας περισσότερο χώρο φόρτωσης και επιβατών και αυξημένο ωφέλιμο φορτίο 1369 kg.
Ακολούθησε το 2018 η κυκλοφορία του eVito, του πρώτου πλήρως ηλεκτρικού μεσαίου μεγέθους van που κατασκευάστηκε μαζικά από τη Mercedes‑Benz. Η τρίτη γενιά έθεσε επίσης νέα πρότυπα ασφάλειας: Το Vito panel van ήταν το μόνο όχημα στην κατηγορία του που ήταν εξοπλισμένο με αερόσακους και υπενθυμίσεις ζώνης ασφαλείας τόσο για τον οδηγό όσο και για τους επιβάτες ως στάνταρ. Το Vito Tourer προσέφερε έως και οκτώ αερόσακους για όλους τους επιβάτες. Μοναδικό μεταξύ των μεσαίων van εκείνη την εποχή ήταν το σύστημα υποβοήθησης πλευρικού ανέμου που περιλαμβανόταν ως βασικό χαρακτηριστικό.
Το πλήρως ηλεκτρικό eVito κυκλοφορεί στην αγορά από το 2018. Είτε ως panel van για μεταφορές διανομών είτε ως Tourer για εμπορικές μεταφορές επιβατών, το eVito συνέχισε την κληρονομιά του E-CELL, εισάγοντας σταθερά τεχνολογικές εξελίξεις.
Το 2020, μια νέα αναβάθμιση έφερε πολλές τεχνικές εξελίξεις: Η νέα οικογένεια τετρακύλινδρων πετρελαιοκινητήρων OM 654 παρείχε αυξημένη ισχύ σε συνδυασμό με χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμου. Επιπλέον, η νέα γενιά διέθετε το αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων 9G-TRONIC, έναν προαιρετικό ψηφιακό εσωτερικό καθρέφτη οπισθοπορείας, την αυτόματη υποβοήθηση απόστασης DISTRONIC, άλλα βελτιωμένα συστήματα υποβοήθησης και νέα συστήματα άνεσης όπως η αερανάρτηση AIRMATIC.
- 2024: Το τρέχον Vito φέρνει νέα επίπεδα συνδεσιμότητας και άνεσης
Η επόμενη αναβάθμιση ήρθε πέρυσι. Το σύστημα πολυμέσων MBUX έφερε σύγχρονο σύστημα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας, βελτιωμένη συνδεσιμότητα και νέα ψηφιακά πρόσθετα [1] για περαιτέρω αύξηση της άνεσης. Ως αποτέλεσμα, τα Vito και eVito είναι πλήρως ενσωματωμένα στο ψηφιακό οικοσύστημα της μάρκας. Τα χαρακτηριστικά ασφαλείας βελτιώθηκαν και επεκτάθηκαν περαιτέρω, για παράδειγμα με την Ενεργή Υποβοήθηση Πέδησης με λειτουργία διασταυρούμενης κυκλοφορίας και την Ενεργή Υποβοήθηση Διατήρησης Λωρίδας.
Το εξωτερικό αναβαθμίστηκε με προβολείς LED πολλαπλών δέσμης δέσμης και το εσωτερικό βελτιώθηκε με χαρακτηριστικά όπως η νέα κεντρική κονσόλα και η ηλεκτρική πίσω πόρτα EASY-PACK. Τα στάνταρ χαρακτηριστικά αναβαθμίστηκαν εκτενώς και η λογική αυτονομίας προσαρμόστηκε περισσότερο στις επιθυμίες των πελατών. Για πρώτη φορά, οι επιλογές κίνησης επεκτάθηκαν ώστε να περιλαμβάνουν έναν βενζινοκινητήρα με ήπια υβριδική τεχνολογία.
Το τρέχον eVito κερδίζει την προτίμηση των πελατών με την τεχνολογία οδήγησης χωρίς εκπομπές CO₂ σε τοπικό επίπεδο, την πλήρη συνδεσιμότητα και την αυτονομία έως και 480 km (WLTP) [που το καθιστούν κατάλληλο για καθημερινές λειτουργίες.
Vito – κατασκευάζεται στη Βιτόρια εδώ και 30 χρόνια
Το Vito κατασκευάζεται εξαρχής στο ιστορικά σημαντικό εργοστάσιο κατασκευής βαν στην πρωτεύουσα των Βάσκων, Βιτόρια-Γκαστέιζ – στο οποίο οφείλει το όνομά του η εταιρεία πολλαπλών χρήσεων. Ως ο δεύτερος μεγαλύτερος παραγωγός βαν Mercedes-Benz, είναι ένα από τα σημαντικότερα εργοστάσια βαν Mercedes-Benz παγκοσμίως. Μαζί με τα Vito και eVito, το εργοστάσιο κατασκευάζει επίσης τα μοντέλα V-Class που απευθύνονται στην ιδιωτική αγορά, καθώς και το EQV.