Ανακοινώθηκε η νέα, εκσυγχρονισμένη οδηγία για τις άδειες οδήγησης από την ΕΕ, με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να χαιρετίζει την προσωρινή συμφωνία μεταξύ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για τους νέους κανόνες που αποσκοπούν στη μείωση του αριθμού των ατυχημάτων στους δρόμους της ΕΕ και στη μείωση του αδικαιολόγητου φόρτου για τους πολίτες και τις αρχές που σχετίζεται με τις διοικητικές διαδικασίες.
Στα νέα στοιχεία που εισάγονται είναι η οδηγία ψηφιακών αδειών οδήγησης της ΕΕ, οι οποίες θα είναι προσβάσιμες από κινητά τηλέφωνα ή άλλες ψηφιακές συσκευές και θα χρησιμοποιούνται σε ολόκληρη την ΕΕ. Για να υλοποιηθεί αυτό η Επιτροπή προσανατολίζεται στη θέσπιση ενός νομικού πλαισίου από όλα τα κράτη προκειμένου να υπάρξει αμοιβαία αναγνωρισμένη άδεια οδήγησης, κάτι όμως που θα καθυστερήσει καθώς θα υλοποιηθεί έως το 2030.
Επιπλέον υπήρξε συμφωνία για τη θέσπιση ενός συστήματος οδήγησης με συνοδεία σε επίπεδο ΕΕ για τους 17χρονους οδηγούς, “ένα μέτρο που αποδεδειγμένα βελτιώνει σημαντικά την οδική ασφάλεια. Για να μετριαστεί η έλλειψη επαγγελματιών οδηγών, η ελάχιστη ηλικία για την απόκτηση άδειας φορτηγού θα μειωθεί από 21 σε 18 και για άδεια οδήγησης λεωφορείου από 24 σε 21, υπό την προϋπόθεση ότι ο αιτών είναι κάτοχος πιστοποιητικού επαγγελματικής ικανότητας. Οι χώρες της ΕΕ μπορούν να επιτρέπουν σε άτομα ηλικίας 17 ετών να οδηγούν φορτηγό στην επικράτειά τους μόνο, εάν συνοδεύονται από έμπειρο οδηγό.
Η νέα οδηγία περιλαμβάνει επίσης μια δοκιμαστική -τουλάχιστον διετή- περίοδο σε ολόκληρη την ΕΕ για τους αρχάριους οδηγούς, ένα μέτρο που αποσκοπεί στη μείωση του κινδύνου ατυχημάτων μεταξύ των νέων οδηγών. Δεδομένου ότι 2 στις 5 θανατηφόρες συγκρούσεις αφορούν οδηγούς κάτω των 30 ετών, το μέτρο αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό. Επιπλέον, η οδηγία θα εισαγάγει νέες απαιτήσεις σχετικά με τη σωματική και πνευματική ικανότητα οδήγησης.