Οι Νέοι κανόνες για τις άδειες οδήγησης θα μπορούσαν να επιδεινώσουν την οδική ασφάλεια
“Η μείωση της ηλικίας στην οποία μπορείτε να οδηγείτε οποιονδήποτε τύπο μηχανοκίνητου οχήματος θα αυξήσει τους κινδύνους για τους οδηγούς, τους επιβάτες τους και άλλους χρήστες του δρόμου.”
H υπεύθυνη στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC) Ellen Townsend κρούει τον κώδωνα του κινδύνου σχετικά με τα διπλώματα σε νέους επαγγελματίες και ΙΧ!
Συγκεκριμένα, αναφέρει ότι «Εχοντας παρακολουθήσει τις συζητήσεις μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου σχετικά με τις νέες προτάσεις οδηγίας της ΕΕ για την άδεια οδήγησης τους τελευταίους μήνες, ανησυχώ ειλικρινά ότι η Ευρώπη πρόκειται να εξαπολύσει αλλαγές που θα έχουν εκτεταμένες αρνητικές επιπτώσεις στην οδική ασφάλεια για τα επόμενα χρόνια.
Η νομοθεσία είναι πολύπλοκη και καλύπτει ευρύ φάσμα τομέων. Αλλά το κύριο πρόβλημα είναι απλό: Η μείωση της ηλικίας στην οποία θα μπορείτε να οδηγείτε οποιονδήποτε τύπο μηχανοκίνητου οχήματος θα αυξήσει τους κινδύνους για τους οδηγούς, τους επιβάτες τους και άλλους χρήστες του δρόμου. Στο τρέχον σημείο των διαπραγματεύσεων, είναι πιθανό η ΕΕ να καταλήξει να επιτρέπει σε νεότερους οδηγούς φορτηγών, νεότερους οδηγούς λεωφορείων και παιδιά ηλικίας 16 ετών να οδηγούν αυτοκίνητα εξοπλισμένα με περιοριστές ταχύτητας.
Πώς φτάσαμε εδώ;
Ας ξεκινήσουμε με τα φορτηγά. Για χρόνια, η συνιστώμενη ελάχιστη ηλικία για την οδήγηση φορτηγού στην ΕΕ ήταν τα 21.
Ωστόσο, στα περισσότερα κράτη μέλη είναι πλέον δυνατή η εκπαίδευση από την ηλικία των 18 ετών για Πιστοποιητικό Επαγγελματικής Ικανότητας (CPC) που επιτρέπει την οδήγηση φορτηγού.
Σύμφωνα με την ανάλυση του ETSC με τα διαθέσιμα δεδομένα από χώρες όπως η Φινλανδία, η Γερμανία και η Πολωνία (όπου μπορείτε ήδη να οδηγείτε φορτηγό υπό ορισμένες συνθήκες από την ηλικία των 18 ετών) – αυτοί οι νέοι οδηγοί (κάτω των 21 ετών) είναι πολύ πιο πιθανό να εμπλακούν σε ατύχημα.
Αυτό δεν πρέπει να προκαλεί έκπληξη, καθώς οι νέοι έχουν πολύ λιγότερη εμπειρία οδήγησης στους δρόμους, ο εγκέφαλός τους δεν είναι ακόμη πλήρως ώριμος και είναι πιο πιθανό να ρισκάρουν. Μπορεί να είχαν πρόσθετη επαγγελματική κατάρτιση, αλλά αυτό δεν αρκεί για να αντιμετωπίσει τους πρόσθετους κινδύνους που συνδέονται με τη νεότητα και την απειρία.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε τώρα να επιτρέπεται στους 17χρονους να αρχίσουν να οδηγούν με συνοδεία. Όμως δεν ερεύνησε εάν αυτό θα ήταν ασφαλές στη συγκεκριμένη περίπτωση της οδήγησης φορτηγού – βάσισε την άποψή της αποκλειστικά σε στοιχεία για συστήματα οδήγησης για αυτοκίνητα στη Γερμανία. Το να επιτραπεί σε 17χρονους να ξεκινήσουν να κάνουν πρόβα οδήγησης με συνοδούς φορτηγά, δεν είναι ασφαλές.
Τουλάχιστον τα κράτη μέλη θα πρέπει να απαιτήσουν ότι ένα τέτοιο σύστημα θα πρέπει να είναι προαιρετικό από τις κυβερνήσεις και όχι υποχρεωτικό όπως θέλει η Επιτροπή και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Στην ιδανική περίπτωση, η συνιστώμενη ελάχιστη ηλικία για οδήγηση φορτηγού θα πρέπει να παραμείνει ως έχει.
Η ελάχιστη συνιστώμενη ηλικία για οδήγηση λεωφορείου ή πούλμαν στην ΕΕ είναι επί του παρόντος 24 –υψηλότερη από ό,τι για ένα φορτηγό.
Υπάρχει πλέον ο κίνδυνος να μειωθεί και αυτό σε μόλις 18 – αν και με ορισμένους περιορισμούς στο πόσο μακριά μπορούν να οδηγηθούν και περιορισμούς στη διεθνή οδήγηση. Αλλά και η μείωση της ελάχιστης ηλικίας για τους οδηγούς λεωφορείων είναι επίσης λάθος. Και πάλι τα δεδομένα δείχνουν ότι οι νεότεροι οδηγοί αντιπροσωπεύουν πολύ υψηλό κίνδυνο. Στην περίπτωση των λεωφορείων και των πούλμαν, το φορτίο είναι επίσης πολύ πιο πολύτιμο. Στην περίπτωση αυτή, τα κράτη μέλη φαίνονται πιο ανθεκτικά στην αλλαγή. Ελπίζουμε να μείνουν στα όπλα τους και να αφήσουν την τρέχουσα ελάχιστη ηλικία ως έχει.
Η επέκταση της οδήγησης αυτοκινήτων ΙΧ σε 16χρονους σε όλη την ΕΕ θα έχει αρνητικές συνέπειες για την υγεία, το περιβάλλον και την ασφάλεια για τα επόμενα χρόνια. Η παραβίαση των περιοριστών ταχύτητας είναι σχεδόν αδύνατο να αποφευχθεί και δύσκολο να επιβληθεί με την τρέχουσα τεχνολογία. Τα αυτοκίνητα για παιδιά είναι άλλο ένα ακατανόητο λάθος.