O Θάνος Γιακουβής, ένας έμπειρος μεταφορέας από την Λάρισα θέτει τα προβλήματα του κλάδου, και αναφέρει, ότι, τα καύσιμα δεν είναι το βασικό πρόβλημα. Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι οι καθυστερημένες πληρωμές από τα συνεργαζόμενα γραφεία, αλλά και το γεγονός ότι, φορτώνουν με 1 ευρώ/χλμ.
Θάνο ποια είναι η σχέση σου με το επάγγελμα του μεταφορέα;
“Eίμαι μεταφορέας για πάνω από 25 χρόνια, και έχω ως έδρα την Λάρισα. Τα τελευταία χρόνια έχω φορτηγά δημοσίας. Ασχολούμαι με μεταφορές αδρανών αλλά και με τα φρούτα, μιας και ο κάμπος είναι ο βασικός μας …εργοδότης μας.” μας ανέφερε ο Θάνος Γιακουβής, από τη Λάρισα, που δεν κρύβει την αγωνία του για την κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει το επάγγελμα του μεταφορέα.
Η κύρια δραστηριότητα του είναι τα χωματουργικά. Επίσης, το ένα από τα τρία φορτηγά κάνει και διεθνείς μεταφορές. “Ο στόλος μας είναι ένα DAF και δύο MAN.” μου αναφέρει ο αυτοκινητιστής.
«Να μάθουμε να κάνουμε λογαριασμό»
Σήμερα, η δουλειά μας δεν πληρώνεται. Και δεν είναι τα καύσιμα που έχουν αυξηθεί. Αυτό δεν είναι το μοναδικό πρόβλημα. Άλλωστε αν το ντίζελ πάει στο 1.5 ευρώ, αποφορολογημένο είμαστε στα πλαίσια που μπορούμε να εργαστούμε. Η αύξηση καυσίμου είναι όμως ένας καλός τρόπος να πάμε τα κόμιστρα στις τιμές που πρέπει. Θεωρώ αδιανόητο να φορτώνει φορτηγό με 1 ευρώ το χιλιόμετρο. Εκείνο που δεν γνωρίζουμε είνανι ότι δεν έχουμε μάθει να κάνουμε λογαριασμό. Να δούμε ποια είναι τα κοστολόγια μας.
«Η αύξηση πήγε στους μεσολαβητές»
Σήμερα, το μεγαλύτερο πρόβλημα, είναι δεχόμαστε να χρηματοδούμε τα δρομολόγια, μιας και οι εταιρείες με τις οποίες συνεργαζόμαστε μας καθυστερούν να μας πληρώσουν. Έχω φθάσει να πληρωθώ από εταιρεία μετά από έξι μήνες. Ακόμη και το Transport που ήταν καλοπληρωμένο, σήμερα, και αυτοί καθυστερούν. Επίσης, ένα μεγάλο θέμα είναι ότι, ακόμη και αν πήραμε κάποια αύξηση, η αύξηση αυτή πήγε στα γραφεία, τους μεσολαβητές που μας δίνουν έργο και όχι στον αυτοκινητιστή.
Άλλο ένα πρόβλημα είναι ότι προσφέρουν δρομολόγια με τιμές που δεν είναι βιωσιμες. Για παράδειγμα, μου έδινε για Ιταλία δρομολόγιο 1.300 ευρώ. Όπως καταλαβαίνεις αυτό είναι μόνο το κόστος. Πως να κινηθεί η αγορά σε υγιή πλαίσια με αυτές τις τιμές;
«Να επιδιώξουμε την άμεση πληρωμή»
Eδώ, μπορώ να σου πω, πως αν η πληρωμή ήταν στην ώρα της, ακόμη και με τα χαμηλότερα σε σχέση με άλλες εποχές κόμιστρα, θα μπορούσαμε να δουλέψουμε. Πως, όμως να γίνει, όταν πρέπει να χρηματοδοτήσουμε την μεταφορά, και όταν παίρνουμε επιταγές για πληρωμές μετά από μήνες; To σωστό είναι να επιδιώξουμε σαν κλάδος την άμεση πληρωμή και μετά να έρθει ο εξορθολογισμός στα κόμιστρα.
«Μεγάλη ζημιά τα Βουλγάρικα φορτηγά…»
Επίσης, ακούω πολλούς να αναφέρουν ότι πρόβλημα ήταν το άνοιγμα του επαγγέλματος. Αυτό δεν ήταν το βασικό μας πρόβλημα. Το θέμα είναι ότι στον χώρο αυτό μπήκαν πολλοί που δεν είχαν σχέση με τον χώρο. Αυτό που γνωρίζω είναι στον χώρο μας δεν μπήκαν πχ επαγγελματίες οδηγοί και πήραν ένα αυτοκίνητο. Αυτοί δεν πήραν. Λοιπόν, η αγορά είναι μεγάλη και υπάρχει μεταφορικό έργο. Το πρόβλημα δεν είναι αυτό. Το μεγάλο πρόβλημα ότι ο τρόπος λειτουργίας του επαγγέλματος μας έχει πάρει λάθος δρόμο. Και η μεγαλύτερη ζημιά ξεκίνησε το 2009, 2010 με τα Βουλγάρικα φορτηγά, που έκαναν εσωτερικές μεταφορές στην Ελλάδα με το μισό κόστος.
Πως είναι η μεταφορά στην Λάρισα;
Η μεταφορά στην Λάρισα κινείται. Και αυτό γιατί είναι στο κέντρο της Ελλάδας. Ο Βόλος εργάζεται λόγω του λιμανιού, η Λάρισα έχει τον κάμπο, που δίνει δουλειά λόγω των αγροτικών προϊόντων. Σε λίγο καιρό ξεκινά η μεταφορά φρούτων. Οπότε, αυτό και μόνο μας δίνει δουλειά, μιας και ο αγρότης θέλει να φύγουν τα εμπορεύματα από το χωράφι, χωρίς καθυστερήσεις.