O Δημήτρης Κατσίκας, ιδρυτής της μεταφορικής Η ΕΥΒΟΙΑ , έμπειρος μεταφορέας και μέλος του ΠΣΧΕΜ, εστιάζει το πρόβλημα της μεταφοράς στην υποτυπώδη κοστολόγηση του μεταφορικού έργου που θα έπρεπε να είναι ο βασικός πυλώνας κάθε μεταφορέα. Τονίζει ότι, τις τιμές πρέπει να τις καθορίζουν οι αυτοκινητιστές και όχι οι πελάτες.
Πόσα χρόνια έχετε εμπλοκή στον χώρο της μεταφοράς;
Είμαστε μια έμπειρη μεταφορική επιχείρηση με πάνω από 38 χρόνια παρουσίας στον χώρο της μεταφοράς. Ξεκινήσαμε με γοργά και σταθερά βήματα με πέντε φορτηγά στην Χαλκίδα και πλέον εδρεύουμε στο Σχηματάρι, εξυπηρετώντας την τοπική μεταφορά. Σας τα αναφέρω αυτά επειδή έχω γνώση των προβλημάτων που ταλανίζει τον χώρο της χερσαίας μεταφοράς, μιας και η μεταφορική μας δραστηριότητα κινείται σε έναν νευραλγικό άξονα, αυτόν της Αθήνας Θεσσαλονίκης. Έχουμε στον στόλο μας 25 ιδιόκτητα φορτηγά, ενώ κάνουμε συνέργειες με άλλες μεταφορικές ώστε να προσφέρουμε το μεταφορικό μας έργο στον πελάτη με συνέπεια.
Ποια είναι τα προβλήματα που αντιμετωπίζετε σήμερα στην μεταφορά;
Σήμερα, το πρόβλημα μας που παραμένει ζωντανό είναι αυτό της έλλειψης γνώσης της κοστολόγησης της δουλειάς μας. Δεν είμαστε ικανοί να παρουσιάσουμε στον πελάτη μας το κοστολόγιο μας. Και αυτό το αναφέρω διότι οι μεταφορείς δεν περιλαμβάνουν στην κοστολόγηση των δρομολογίων τους και της τελικής μεταφοράς όλους τους παράγοντες. Που είναι τα διόδια, τα καύσιμα, τα ασφάλιστρα, τη φθορά του φορτηγού, το ΙΚΑ των οδηγών τους μισθούς αυτών κ.α.
Σαφώς, και η κοστολόγηση είναι κάτι που πρέπει να το κάνουμε πριν ξεκινήσουμε οποιαδήποτε συνεργασία. Διότι στο τέλος έχει ως αποτέλεσμα την τιμή να την καθορίζει ο πελάτης, κάτι που είναι σφάλμα. Πως γίνεται ο πελάτης να γνωρίζει το κόστος ενός φορτηγού είτε κάνει 100 μέτρα, είτε 500 χιλιόμετρα; Άρα η μεταφορά κοστολογείται από τον μεταφορέα! Με αυτό το σκεπτικό και εμείς να προτείνουμε στον πελάτη την τιμή του προϊόντος που παράγει ή εμπορεύεται!
Εδώ, θα δείτε ότι έχει ανοιχτό ένα πρόγραμμα όπου σε κάθε φορτηγό μας περνάω όλα τα έξοδα από τον οδηγό τον μισθό του, το ΙΚΑ, τις ασφάλειες, που είναι τρεις, τέλη κυκλοφορίας, ακόμη και τις κλήσεις της τροχαίας, τα πρόστιμα. Είμαι συνολικά 25 υποχρεώσεις, που τις επωμιζόμαστε και δυστυχώς δεν τις μεταφέρουμε στο τελικό κόστος της μεταφοράς.
Ποιο άλλο πρόβλημα θα μας αναφέρατε;
Το ένα λοιπόν πρόβλημα μας είναι η κοστολόγηση. Το δεύτερο μεγάλο μας πρόβλημα είναι ο χρόνος αναμονής για την παραλαβή εμπορευμάτων. Αυτό είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με τα ωράρια των οδηγών. Που αναγκαστικά, παραβιάζουν το ωράριο ενώ δεν μπορούμε και αυτό να το κοστολογήσουμε όταν υπερκεράσουμε τις ώρες εργασίας των οδηγών. Και ο χαμένος χρόνος της αναμονής μεταφράζεται σε κόστος .Σαφώς, η πολιτεία δίνει δικαίωμα στο να οργιάζει η παράνομη μεταφορά, με τα βουλγάρικα που έχουν αλωνίσει την αγορά και την έχουν ξεσπαθώσει με τιμές που δεν μπορούμε να ανταγωνιστούμε. Αυτό που θέλω να πω σε όσους μπαίνουν στον χώρο μας είναι ότι η δουλειά μας απαιτεί σοβαρότητα και υπευθυνότητα!