H ηλεκτροκίνηση θέτει νέα στάνταρ στις μελλοντικές μετακινήσεις, αλλά και τις χερσαίες μεταφορές, όμως, οι εταιρείες ήδη φροντίζουν ώστε να έχουν έτοιμο το επόμενο βήμα. Η υδρογονοκίνηση μπαίνει στο στόχαστρο και των κατασκευαστών φορτηγών, όντας, μια τεχνολογία, που κινείται με αργούς αλλά σταθερούς ρυθμούς, ως προς την υλοποίηση.
Σύμφωνα με μελέτες, το υδρογόνο είναι ίσως η πιο βατή λύση για τα φορτηγά μεγάλων αποστάσεων, μιας και μπορεί να προσφέρει μεγαλύτερη αυτονομία, ελαχιστοποίηση του βάρους των μπαταριών, σε σχέση με τα αμιγώς ηλεκτρικά φορτηγά και ταχύτατα φουλαρίσματα, όπως στα μοντέλα πετρελαίου. Η Volvo ξεκίνησε ήδη τις πρώτες δοκιμές στα φορτηγά υδρογόνου, που υπόσχονται μεγάλες αυτονομίες, άνω των 1.000 χλμ!
Άλλωστε, και η σουηδική φίρμα εργάγεται επάνω σε αυτή την τεχνολογία, ώστε πολύ γρήγορα, να αρχίσει η εκμηδένιση των ρύπων, και στα φορτηγά της ενώ, η εξάλειψη του άνθρακα στις μεταφορές είναι ο στόχος των περισσότερων φιρμών. Η Volvo Trucks προσφέρει ήδη σήμερα ηλεκτρικά φορτηγά με μπαταρία και φορτηγά που λειτουργούν με ανανεώσιμα καύσιμα, όπως το βιοαέριο. Στο δεύτερο μισό αυτής της δεκαετίας, μια τρίτη επιλογή ουδέτερου CO2 θα προστεθεί στο χαρτοφυλάκιο προϊόντων της – ηλεκτρικά φορτηγά με κυψέλες καυσίμου που τροφοδοτούνται με υδρογόνο.
“Αναπτύσσουμε αυτή την τεχνολογία εδώ και μερικά χρόνια και είναι υπέροχο να βλέπουμε τα πρώτα φορτηγά να τρέχουν ήδη με επιτυχία στην πίστα δοκιμών. Ο συνδυασμός των ηλεκτρικών μπαταριών και των ηλεκτρικών κυψελών καυσίμου θα επιτρέψει στους πελάτες μας να εξαλείψουν εντελώς τις εκπομπές καυσαερίων CO2 από τα φορτηγά τους”, λέει ο Roger Alm, Πρόεδρος της Volvo Trucks.
Ποια είναι όμως, τα πλεονεκτήματα τους; Σήμερα, τα ηλεκτρικά φορτηγά με κυψέλες καυσίμου υπόσχονται ότι μπορούν να προσφέρουν την θεωρητιή εμβέλεια που μπορεί να συγκριθεί με πολλά φορτηγά πετρελαίου (diesel). Δηλαδή να αγγίξε τα 1.000 χιλιόμετρα. Επίσης, μεγάλο πλεονέκτημα αποτελεί και ο χρόνος εφοδιασμού που είναι λιγότερο από 15 λεπτά. Το συνολικό τους βάρος μπορεί να είναι περίπου 65 τόνοι ή και περισσότερο, ενώ οι δύο κυψέλες καυσίμου έχουν τη δυνατότητα να παράγουν ηλεκτρική ενέργεια 300 kW.
“Τα ηλεκτρικά φορτηγά με κυψέλες καυσίμου που κινούνται με υδρογόνο θα είναι ιδιαίτερα κατάλληλα για μεγάλες αποστάσεις και απαιτητικές σε ενέργεια αποστολές. Θα μπορούσαν επίσης να αποτελέσουν μια επιλογή σε χώρες όπου οι δυνατότητες φόρτισης των μπαταριών είναι περιορισμένες”, λέει ο Roger Alm.
“Αναμένουμε ότι η προσφορά πράσινου υδρογόνου θα αυξηθεί σημαντικά τα επόμενα δύο χρόνια, καθώς πολλές βιομηχανίες θα εξαρτώνται από αυτό για τη μείωση του CO2. Ωστόσο, δεν μπορούμε να περιμένουμε πολύ για την εξάλειψη του άνθρακα στις μεταφορές, έχουμε ήδη αργήσει. Έτσι, το ξεκάθαρο μήνυμά μου προς όλες τις εταιρείες μεταφορών είναι να ξεκινήσουν το ταξίδι σήμερα με ηλεκτρικές μπαταρίες, βιοαέριο και τις άλλες διαθέσιμες επιλογές. Τα φορτηγά με κυψέλες καυσίμου θα αποτελέσουν στη συνέχεια ένα σημαντικό συμπλήρωμα για μεγαλύτερες και πιο απαιτητικές μεταφορές σε λίγα χρόνια από τώρα”, λέει ο Roger Alm.
Πως λειτουργεί
Μια κυψέλη καυσίμου παράγει τη δική της ηλεκτρική ενέργεια από το υδρογόνο που υπάρχει στο όχημα αντί να φορτίζεται από εξωτερική πηγή. Το μόνο που εκπέμπεται είναι οι υδρατμοί.
Οι κυψέλες καυσίμου θα παραδοθούν από την “Cellcentric” – την κοινοπραξία μεταξύ του ομίλου Volvo και της Daimler Truck AG. Η “Cellcentric” θα κατασκευάσει μία από τις μεγαλύτερες μονάδες παραγωγής κυψελών καυσίμου στην Ευρώπη, ειδικά σχεδιασμένη για βαρέα οχήματα.
Η τεχνολογία των κυψελών καυσίμου βρίσκεται ακόμη σε πρώιμο στάδιο ανάπτυξης και η νέα τεχνολογία έχει πολλά οφέλη, αλλά και κάποιες προκλήσεις όπως η προμήθεια πράσινου υδρογόνου* σε μεγάλη κλίμακα. Μια άλλη πρόκληση είναι το γεγονός ότι οι υποδομές ανεφοδιασμού υδρογόνου για βαρέα οχήματα δεν έχουν αναπτυχθεί ακόμη.