Περνούν ημέρες ή και εβδομάδες στο φορτηγό τους. Τις περισσότερες φορές, οι οδηγοί φορτηγών μεγάλων αποστάσεων εκτίθενται σε κακές συνθήκες φωτισμού στην καμπίνα τους. Κατά τη διάρκεια του χειμώνα ειδικότερα, το σκοτάδι περιορίζει την εγρήγορση και την ευημερία των οδηγών φορτηγών.
Επομένως, τίθεται το ερώτημα κατά πόσον ο ειδικός φωτισμός στην καμπίνα θα μπορούσε να συμβάλει ώστε οι οδηγοί να παραμείνουν σε καλή κατάσταση και σε εγρήγορση.
Περισσότερο φως στην καμπίνα
Για το σκοπό αυτό, στις αρχές του τρέχοντος έτους μια ερευνητική ομάδα της Daimler AG διερεύνησε τα αποτελέσματα του να έχει επιπλέον φως στην καμπίνα κατά το σκοτάδι του χειμώνα στη Φινλανδία. Οκτώ δοκιμαστικοί οδηγοί προσομοίωσαν την καθημερινή ρουτίνα εργασίας ενός φορτηγατζή για μια περίοδο δύο εβδομάδων.
Για μια εβδομάδα βρίσκονταν στο δρόμο σε ένα φορτηγό Mercedes-Benz Actros TopFit χωρίς πρόσθετο φωτισμό και για την άλλη εβδομάδα σε ένα φορτηγό TopFit με Daylight +. Αυτό είναι εξοπλισμένο με τρεις εφαρμογές φωτισμού που φωτίζουν την καμπίνα με φωτισμό παρόμοιο με το φως της ημέρας Η μελέτη επικεντρώθηκε κυρίως στην ανοχή του φωτός, στην ποιότητα του ύπνου και στην απόδοση των οδηγών.
Τα αποτελέσματα έχουν πλέον αξιολογηθεί: το προσαρμοστικό Daylight + ήταν σε θέση να τριπλασιάσει την ημερήσια δόση φωτός κατά την οδήγηση. Με το Daylight +, η φωτεινότητα στην καμπίνα ρυθμίζεται συνεχώς στις εξωτερικές συνθήκες μέσω ενός αισθητήρα. Ως αποτέλεσμα, η ημερήσια δόση φωτός μπορεί να αυξηθεί σημαντικά χωρίς να εκτυλίξει τον οδηγό.
Περισσότερο ξύπνιοι με Daylight
+ Ο Dr Michael Schrauf, ένας διεθνώς αναγνωρισμένος εμπειρογνώμονας για τη μέτρηση εγκεφαλικών κυμάτων, κατέγραψε εγκεφαλική δραστηριότητα με ηλεκτροεγκεφαλογράφημα (EEG) προκειμένου να εντοπίσει την απροσεξία σε περιόδους οδήγησης. Από αυτό προκύπτει σαφώς ότι οι οδηγοί είχαν γενικά διαφορετικά επίπεδα εγρήγορσης. Ωστόσο, όλα τα άτομα κατά τη διάρκεια της δοκιμής ήταν πιο επιφυλακτικά με Daylight + από ό, τι στο φορτηγό αναφοράς χωρίς φωτισμό.
Όσον αφορά τα λεπτά, χάρη στο Daylight +, ήταν δυνατό να μειωθεί η διάρκεια της απροσεξίας οδήγησης από 44 λεπτά σε 18 λεπτά κατά μέσο όρο. Ιδιαίτερα σημαντικό είναι το γεγονός ότι η αδράνεια των οδηγών δεν αυξήθηκε το απόγευμα, όταν η καμπίνα φωτίζεται με Daylight +. Ως εκ τούτου, ήταν δυνατόν να αποφευχθεί η χαρακτηριστική “απογευματινή πτώση”. Πραγματοποιήθηκαν επίσης ψυχολογικές δοκιμές στους οδηγούς για τον καθορισμό της ταχύτητας αντίδρασης. Οι δοκιμές έδειξαν ότι με Daylight +, η ικανότητα αντίδρασης παρέμεινε σταθερή και εμφανίστηκαν λιγότερες λανθασμένες αντιδράσεις κατά την εκτέλεση μονοτονικών εργασιών.