Tο εργοστάσιο της Daimler AG στο Μάνχαϊμ πρεσβεύει απόλυτα και τα δύο. Εγκαινιάστηκε το 1908 και τον Οκτώβριο του 2019 θα συμπληρώσει 111 έτη λειτουργίας.
Εδώ, κατασκευάζονται αφενός υπερσύγχρονοι κινητήρες για φορτηγά και λεωφορεία και αφετέρου τα αμαξώματα για όλα τα λεωφορεία της Mercedes-Benz και της Setra από το Μάνχαϊμ και το Νόι-Ουλμ. Ωστόσο, το Μάνχαϊμ είναι πρωτίστως η γενέτειρα της μεγάλης οικογένειας του αστικού λεωφορείου Mercedes-Benz Citaro, στην κορυφή της οποίας βρίσκεται το πλήρως ηλεκτρικό eCitaro.
Έχει ενσωματωθεί ομαλά στην παραγωγή και κατασκευάζεται στις ίδιες γραμμές με το χιλιοδοκιμασμένο Citaro με κινητήρα εσωτερικής καύσης χαμηλών εκπομπών. Στη γραμμή παραγωγής λεωφορείων του Μάνχαϊμ απασχολούνται περίπου 3500 άτομα, που κατασκευάζουν κάθε αστικό λεωφορείο χρησιμοποιώντας έως και 30.000 εξαρτήματα με την υποστήριξη πολλών μηχανημάτων και αρκετών ρομπότ.
Σημαντικό στοιχείο του σχεδιασμού του πλήρως ηλεκτρικού eCitaro και σήμα ποιότητας αποτελεί το δοκιμασμένο Citaro. Το eCitaro είναι ένα Citaro με ορισμένες ιδιαιτερότητες. Κατά την κατασκευή του αμαξώματος, μόνο οι ειδήμονες μπορούν να καταλαβαίνουν τη διαφορά ανάμεσα στα δύο είδη συστήματος κίνησης.
Αμάξωμα: το αμάξωμα του eCitaro αποτελείται από προφίλ και φύλλα μετάλλου.
Στο κτήριο 45 του εργοστασίου του Μάνχαϊμ, περίπου 1.100 εργαζόμενοι κατασκευάζουν, σε δύο βάρδιες, το αμάξωμα του αστικού λεωφορείου με αυτοφερόμενο αμάξωμα από προφίλ χάλυβα. Εδώ, αρχικά επιμηκύνονται και κάμπτονται τα προφίλ και τα φύλλα χάλυβα και έπειτα κόβονται τα πλαίσια. Τα μηχανήματα κοπής με λέιζερ λειτουργούν με υψηλή ακρίβεια και απόδοση κοπής έως 5.000 Watt, που προσαρμόζεται επακριβώς στο εκάστοτε πάχος του φύλλου μετάλλου. Τα ρομπότ κάμψης δίνουν σχήμα στα φύλλα χάλυβα, ενίοτε με πολλές διαφορετικές γωνίες κάμψης.
Πολλές εργασίες γίνονται χειρωνακτικά. Τα λεωφορεία είναι εξαιρετικά ποικίλα, διαφορετικά μεταξύ τους και παράγονται σε σχετικά περιορισμένο αριθμό οχημάτων, γι’ αυτό, οι άρτια εκπαιδευμένοι εργαζόμενοι του εργοστασίου του Μάνχαϊμ υπερτερούν αριθμητικά των ρομπότ σε πολλές θέσεις. Άνθρωπος και μηχανή συνεργάζονται συχνά και στην κατασκευή των αμαξωμάτων των λεωφορείων, για παράδειγμα, στα περιστρεφόμενα μηχανήματα συγκόλλησης: οι εργαζόμενοι τοποθετούν τα προφίλ, το μηχάνημα ρυθμίζει τη θέση των εξαρτημάτων περιστρέφοντάς τα στην ιδανική θέση και τα ρομπότ συγκολλούν τα εξαρτήματα. Στη συνέχεια, για τον έλεγχο και τις μικρές προσαρμογές, την ευθύνη αναλαμβάνει και πάλι ο ειδικευμένος εργάτης.
Εντυπωσιακά είναι τα συστήματα στα οποία κατασκευάζονται ολόκληρα τα πλευρικά τοιχώματα, ο σκελετός οροφής ή το σασί. Έμπειροι εργαζόμενοι τοποθετούν με τα χέρια τους προκατασκευασμένες κοίλες δοκούς τετράγωνης διατομής, ενώ κάποια τμήματα του σασί προέρχονται από το συνεργαζόμενο εργοστάσιο στο Holysov. Ακόμη πιο εντυπωσιακός είναι ο «θόλος» στο κτήριο 135 για τη συναρμολόγηση αυτών των εξαρτημάτων μαζί με το μπροστινό και πίσω τμήμα. Ομάδες επτά εργαζομένων συγκολλούν το υποδάπεδο, τα πλευρικά τοιχώματα, την οροφή, το μπροστινό και πίσω τμήμα στο σκελετό ενός λεωφορείου με αυτοφερόμενο αμάξωμα. Στη συνέχεια, τοποθετούνται ειδικά εξαρτήματα, όπως βραχίονες στήριξης και φύλλα μετάλλου, τα οποία μεταφέρονται πάνω σε τροχήλατα αμαξίδια ειδικά διαμορφωμένα για κάθε λεωφορείο. Σε αυτό το στάδιο, μόνο ειδήμονες μπορούν να ξεχωρίσουν ένα eCitaro από τα αδέρφια του: φέρει ράγες στερέωσης για τα μετέπειτα προσαρτήματα της οροφής, κυρίως για τις συστοιχίες μπαταριών. Ο συγκεκριμένος σχεδιασμός βασίζεται στο Citaro NGT με τις φιάλες αερίου επάνω στην οροφή.
Ακολουθεί η σημαντικότερη φάση για την αντιδιαβρωτική προστασία, η βαφή με καθοδική εμβάπτιση. Μετά από τον καθαρισμό και τη φωσφάτωση, ολόκληρο το αμάξωμα του λεωφορείου εμβαπτίζεται σε μια λεκάνη μήκους 16 μέτρων, 4 τεσσάρων μέτρων και βάθους 6 μέτρων. Είναι γεμάτη με 420.000 λίτρα υγρού. Εκεί μέσα, το αμάξωμα περιστρέφεται επανειλημμένα για σχεδόν δεκαπέντε λεπτά, ώστε η βασική προστατευτική στρώση να φτάσει σε κάθε σημείο του. Επίσης, για την τέλεια προστασία όλων των προφίλ και στην εσωτερική πλευρά, υπάρχουν περίπου 1.000 διαμήκεις οπές. Κάποιες από αυτές χρησιμοποιούνται αργότερα κατά τη συναρμολόγηση ως σημεία στερέωσης για τα προσαρτήματα. Η στρώση βαφής με καθοδική εμβάπτιση καλύπτει όλη την επιφάνεια και έχει πάχος 22 χιλιοστά του χιλιοστού, δηλαδή 22 μικρόμετρα, όπως είναι ο δόκιμος όρος. Μετά από το στέγνωμα στους 90 βαθμούς Κελσίου, η επίστρωση σκληραίνει στους 220 βαθμούς Κελσίου. Έπειτα, ακολουθούν η στεγανοποίηση των συναρμογών, η στεγάνωση του υποδαπέδου, καθώς και η τοποθέτηση των πρώτων εξαρτημάτων. Στη συνέχεια, το eCitaro, όπως όλα τα άλλα λεωφορεία, αναχωρεί για το πρώτο του ταξίδι: μεταφέρεται σιδηροδρομικώς στο εργοστάσιο του Νόι-Ουλμ για βαφή.
Συναρμολόγηση: υψηλής τεχνολογίας αστικό λεωφορείο από τις ιστορικές εγκαταστάσεις της Benz & Cie.
Μετά την επιστροφή του στο Μάνχαϊμ, εξοπλισμένο με όλα τα φύλλα λαμαρίνας και βαμμένο, το αμάξωμα του eCitaro καθαρίζεται και στεγνώνεται. Έπειτα, ξεκινά η συναρμολόγηση του eCitaro στο κτήριο 34 του εργοστασίου. Εδώ, όπως και στις άλλες εργασίες συναρμολόγησης και τελικές εργασίες, απασχολούνται περίπου 1.000 εργαζόμενοι σε μία βάρδια ως επί το πλείστον. Τόσο έξω όσο και μέσα στο κτήριο 34, ο παραδοσιακός και ο μοντέρνος χαρακτήρας του εργοστασίου του Μάνχαϊμ συνυπάρχουν αρμονικά. Η φροντισμένη πλινθοδομή δείχνει κλασική και μεγαλοπρεπής. Όπως τονίζει η επιγραφή, χρονολογείται από την εποχή της Benz & Cie. Χτίστηκε στις αρχές του προηγούμενου αιώνα και θεωρείται διατηρητέο μνημείο, ενώ στο εσωτερικό του κατασκευάζονται υπερσύγχρονα αστικά λεωφορεία.
Για τη συναρμολόγηση ισχύει ο,τι και για κατασκευή του αμαξώματος: όλα τα Citaro ακολουθούν την ίδια γραμμή παραγωγής και υποβάλλονται στις ίδιες διαδικασίες κατασκευής. Διαφέρουν μόνο τα βήματα εργασιών. Εξίσου πολύπλοκες είναι οι εργασίες του προσωπικού και αντίστοιχα υψηλή η εξειδίκευσή τους.
Στο ιστορικό κτήριο, το eCitaro εξελίσσεται, από σταθμό εργασίας σε σταθμό εργασίας, μέχρι να ολοκληρωθεί το πλήρως ηλεκτρικό αστικό λεωφορείο. Σε έναν υπερυψωμένο σταθμό, τοποθετούνται στην οροφή συγκροτήματα, όπως το σύστημα κλιματισμού και ο πίσω φορέας με το σύστημα ψύξης των μπαταριών. Τα καλώδια υψηλής τάσης πορτοκαλί χρώματος ή με πορτοκαλί θωράκιση τοποθετούνται και διευθετούνται. Στη συνέχεια, τοποθετούνται οι σωλήνες για τα στοιχεία της οροφής. Στους επόμενους σταθμούς, τοποθετούνται στο eCitaro τα πλευρικά παράθυρα. Αφού διευθετηθούν και άλλες σωληνώσεις στο πίσω τμήμα, τοποθετείται το δάπεδο στον εσωτερικό χώρο και στερεώνονται τα πρώτα εξαρτήματα κάτω από την οροφή.
ΠΩΣ ΒΑΦΕΤΑΙ
Ακολουθεί η σημαντικότερη φάση για την αντιδιαβρωτική προστασία, η βαφή με καθοδική εμβάπτιση. Μετά από τον καθαρισμό και τη φωσφάτωση, ολόκληρο το αμάξωμα του λεωφορείου εμβαπτίζεται σε μια λεκάνη μήκους 16 μέτρων, 4 τεσσάρων μέτρων και βάθους 6 μέτρων. Είναι γεμάτη με 420.000 λίτρα υγρού. Εκεί μέσα, το αμάξωμα περιστρέφεται επανειλημμένα για σχεδόν δεκαπέντε λεπτά, ώστε η βασική προστατευτική στρώση να φτάσει σε κάθε σημείο του. Επίσης, για την τέλεια προστασία όλων των προφίλ και στην εσωτερική πλευρά, υπάρχουν περίπου 1.000 διαμήκεις οπές. Κάποιες από αυτές χρησιμοποιούνται αργότερα κατά τη συναρμολόγηση ως σημεία στερέωσης για τα προσαρτήματα. Η στρώση βαφής με καθοδική εμβάπτιση καλύπτει όλη την επιφάνεια και έχει πάχος 22 χιλιοστά του χιλιοστού, δηλαδή 22 μικρόμετρα, όπως είναι ο δόκιμος όρος. Μετά από το στέγνωμα στους 90 βαθμούς Κελσίου, η επίστρωση σκληραίνει στους 220 βαθμούς Κελσίου. Έπειτα, ακολουθούν η στεγανοποίηση των συναρμογών, η στεγάνωση του υποδαπέδου, καθώς και η τοποθέτηση των πρώτων εξαρτημάτων. Στη συνέχεια, το eCitaro, όπως όλα τα άλλα λεωφορεία, αναχωρεί για το πρώτο του ταξίδι: μεταφέρεται σιδηροδρομικώς στο εργοστάσιο του Νόι-Ουλμ για βαφή.
ΣΥΝΑΡΜΟΛΟΓΗΣΗ
Το διπλανό κτήριο 30 είναι ο χώρος όπου πραγματοποιείται η κύρια συναρμολόγηση. Εδώ, τα Citaro οδηγούνται σε δύο παράλληλες γραμμές. Έτσι, μπορούν, ανάλογα με τον εξοπλισμό, να γίνονται παράλληλα διάφορες εργασίες στα αστικά λεωφορεία. Σε κάθε περίπτωση, οι εργαζόμενοι δουλεύουν ακατάπαυστα μπροστά, κεντρικά και πίσω ταυτόχρονα. Τώρα εγκαθίστανται τα δοχεία πεπιεσμένου αέρα και οι αγωγοί για το σύστημα θέρμανσης και το σύστημα κλιματισμού. Το αστικό λεωφορείο εξοπλίζεται με το ηλεκτρικό σύστημα και τα καλώδια. Κεντρικό σημείο αποτελεί ο εγκάρσιος αγωγός ανάμεσα στο κόκπιτ και το χώρο επιβατών. Τόσο στο eCitaro όσο και στο Citaro, λόγω των διαφόρων λειτουργιών και λαμπτήρων, ξετυλίγονται πολλές εκατοντάδες κιλών καλωδίων σε κάθε αστικό λεωφορείο. Ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της κατασκευής του eCitaro αποτελεί η τοποθέτηση του ψυγείου πίσω αριστερά στον πρώην πύργο κινητήρα για το σύστημα κίνησης και τα παρελκόμενα συγκροτήματα.