Την Κυριακή 27 Μαρτίου 2022 στην Θεσσαλονίκη πραγματοποιήθηκε
Πανελλαδική Συνέλευση των Αυτοκινητιστών στην οποία εκπροσωπήθηκαν οι
επαγγελματικές οργανώσεις η Ομοσπονδία Ιδιοκτητών ΦΔΧ Δυτικής Ελλάδας &
Πελοποννήσου, η Ομοσπονδία Φορτηγών Αυτοκινητιστών Ελλάδας (ΟΦΑΕ), η
Πανελλήνια Ένωση Επιχειρήσεων Διαμεταφοράς (ΠΕΕΔ), και το Πανελλήνιο Συνδικάτο
Χερσαίων Μεταφορών (ΠΣΧΕΜ), οι οποίες εκπροσωπούν το σύνολο των ενεργών
Σωματείων του κλάδου σε όλη την Ελλάδα.
Στην συνέλευση συμμετείχαν περισσότεροι από 300 αυτοκινητιστές, με σκοπό να συζητήσουν το μείζον θέμα που απασχολεί τους επαγγελματίες του κλάδου και το οποίο απειλεί την βιωσιμότητά τους και ότι αυτό
συνεπάγεται για την ομαλή λειτουργία της Εφοδιαστικής Αλυσίδας.
Παράλληλα, στην Συνέλευση είχαν προσκληθεί Βουλευτές και εκπρόσωποι όλων των Πολιτικών
Κομμάτων της Βουλής των Ελλήνων, και τελικά παρευρέθηκαν Βουλευτές της Νέας
Δημοκρατίας, του ΣΥΡΙΖΑ, της Ελληνικής Λύσης καθώς και ανεξάρτητοι Έλληνες
Βουλευτές, σε όλους τους οποίους δόθηκε το βήμα για μια ολιγόλεπτη τοποθέτηση
ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΙΔΙΟΚΤ. ΦΔΧ ΔΥΤ.ΕΛΛΑΔΑΣ & ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ – ΟΦΑΕ
επί των καίριων προβλημάτων που έχουν φέρει σήμερα τον κλάδο των οδικών
μεταφορών σε αδιέξοδο.
Η Ουκρανική κρίση έχει προκαλέσει τόσο ανθρωπιστική τραγωδία, όσο και
οικονομική αναταραχή σε όλη την Ε.Ε. Η παροχή υποστήριξης από την Πολιτεία προς
τον κλάδο των οδικών μεταφορών, ο οποίος πλήττεται ανεπανόρθωτα από την
κατακόρυφη άνοδο της τιμής του πετρελαίου και άλλα συναφή κόστη, κρίνεται
αναγκαία!
Από τις αρχές του 2021 έως τώρα, η τιμή των καυσίμων στην Ε.Ε. αυξήθηκε
ακόμη έως και 80%, ενώ συνεχίζει την ανοδική της πορεία. Για παράδειγμα, η τιμή
διάθεσης για το diesel (το οποίο είναι το βασικό καύσιμο που χρησιμοποιείται στις
οδικές μεταφορές) πριν από ένα έτος, στις αρχές του 2021 ήταν περίπου στο 1,10
ευρώ/λίτρο, ενώ σήμερα πωλείται από 1,90 έως 2,00 ευρώ/λίτρο! Από τότε που
ξεκίνησε η στρατιωτική επίθεση της Ρωσίας στην Ουκρανία στα τέλη του Φεβρουαρίου
2022, και μέσα σε μόλις δύο εβδομάδες, η τιμή των καυσίμων αυξήθηκε έως και 25-
30%. Έπειτα από την δεκαετή και πλέον οικονομική ύφεση που πέρασε η χώρα μας
από το 2008, η οποία στην συνέχεια ακολουθήθηκε από την πανδημία που είχε
τραγικές οικονομικές επιπτώσεις στις εταιρείες οδικών μεταφορών, αυτή η ραγδαία
αύξηση της τιμής του πετρελαίου ήταν και η χαριστική βολή που έχει φέρει πολλούς
μεταφορείς στα πρόθυρα της οικονομικής κατάρρευσης.
Τα καύσιμα αποτελούν περίπου το 45% του λειτουργικού κόστους ενός
φορτηγού οχήματος, ενώ το ποσοστό σήμερα αγγίζει το 70% λόγω της αύξησης της
τιμής τους. Παράλληλα, η μετακύληση των αυξήσεων στους πελάτες των μεταφορέων
είναι πρακτικά αδύνατη καθώς η αγορά αδυνατεί να ανταπεξέλθει. Αντιθέτως, οι
μεταφορείς έχουν κληθεί να απορροφήσουν την αύξηση του κόστους πετρελαίου σε
είδη και υπηρεσίες τις οποίες χρησιμοποιούν – όπως για παράδειγμα το κόστος των
ακτοπλοϊκών ναύλων με την επιβολή επίναυλου καυσίμου ο οποίος έχει αυξητική τάση
– αναλαμβάνοντας τελικά εξ’ολοκλήρου την οικονομική πίεση.
Η πλειοψηφία των ελληνικών μεταφορικών επιχειρήσεων λειτουργεί σήμερα με αρνητικά οικονομικά
αποτελέσματα, ενώ τα χρηματοοικονομικά αποθεματικά έχουν πλέον μηδενιστεί.
Παράλληλα, θα πρέπει να λάβουμε υπόψη πως η συντριπτική πλειοψηφία των
εταιρειών οδικών μεταφορών είναι μικρές καθώς στην Ελλάδα πρόκειται κατά κύριο
λόγο για μεμονωμένους αυτοκινητιστές, με τον μέσο όρο ιδιοκτησίας φορτηγών
οχημάτων να φτάνει τα 1,2 οχήματα ανά ιδιοκτήτη.
Γίνεται εύκολα αντιληπτό πως οι
ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΙΔΙΟΚΤ. ΦΔΧ ΔΥΤ.ΕΛΛΑΔΑΣ & ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ – ΟΦΑΕ
εταιρείες αυτού του μεγέθους δεν μπορούν εύκολα να έχουν πρόσβαση σε
χρηματοπιστωτικά εργαλεία και δεν έχουν αποθεματικά για να καλύψουν τα
αυξανόμενα ελλείμματα ταμειακών ροών.
Είναι πιο ξεκάθαρο από ποτέ πως αν δεν
λάβουν οικονομική στήριξη από την Πολιτεία, πολλοί Έλληνες μεταφορείς θα
αναγκαστούν πολύ σύντομα να ακινητοποιήσουν τα οχήματά τους και τελικά να
οδηγηθούν στην χρεοκοπία εντός των επόμενων μηνών, αφήνοντας κατά αυτόν τον
τρόπο ένα τεράστιο κενό στις αλυσίδες εφοδιασμού.
Κύριοι Υπουργοί,
Με την παρούσα επιστολή σας εφιστούμε την προσοχή στην κατεπείγουσα
ανάγκη στήριξης του κλάδου των οδικών εμπορευματικών μεταφορών σύμφωνα με
τις κατευθυντήριες Οδηγίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που περιλαμβάνονται τόσο
στην από 08.03.22 ανακοίνωσή της σχετικά με την «Κοινή ευρωπαϊκή δράση για πιο
προσιτή οικονομικά, εξασφαλισμένη και βιώσιμη ενέργεια», όσο και για τις κρατικές
ενισχύσεις που αφορούν την ανακούφιση των επιπτώσεων της Ουκρανικής κρίσης.
Γνωρίζετε πολύ καλά, πως τα περισσότερα Κ-Μ έχουν ήδη λάβει μέτρα οικονομικής
ενίσχυσης του νευραλγικού κλάδου των οδικών μεταφορών, με πιο πρόσφατα
παραδείγμα από την Γαλλία και την Ισπανία όπου εγκρίθηκαν άμεσες επιδοτήσεις στις
εταιρείες του κλάδου συνολικούς ύψους 400εκ ευρώ, ενώ στα υπόλοιπα Κ-Μ
λειτουργεί ανέκαθεν σύστημα επιστροφής φόρους καυσίμου στους επαγγελματίες, τα
οποία έχουν ενισχυθεί λόγω της σημερινής κατάστασης, δημιουργώντας κατά αυτόν
τον τρόπο ασφυκτικές πιέσεις στους Έλληνες αυτοκινητιστές που ουδεμία κρατική
στήριξη έχουν λάβει, και συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού στην ευρωπαϊκή αγορά!
Αποτελεί πάγιο αίτημα του κλάδου και αποτέλεσμα του παραγωγικού διαλόγου που
διεξήχθη στο πλαίσιο της Πανελλαδικής Συνέλευσης στις 27/3, να ξεκινήσει άμεσα
διάλογος μεταξύ των αρμόδιων Φορέων της Πολιτείας και των εκπροσώπων του
κλάδου, με σκοπό την άμεση εφαρμογή μέτρων οικονομικής στήριξης προς τις εταιρείες
Οδικών Μεταφορών.
ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΜΕ την εφαρμογή πλαφόν στην τιμής διάθεσης του
πετρελαίου κίνησης στους επαγγελματίες μεταφορείς, στην τιμή των 1,10ευρώ/λίτρο
πλέον ΦΠΑ, έτσι ώστε να επανέλθει το κόστος της μεταφοράς σε βιώσιμα επίπεδα και
να μπορέσουν οι επαγγελματίες να ανταπεξέλθουν στην συνέχιση της δραστηριότητάς
τους συμβάλλοντας στην διατήρηση του ομαλού εφοδιασμού της αγοράς.
Σε διαφορετική περίπτωση ο κλάδος θα ξεκινήσει απεργιακές κινητοποιήσεις στις 13 Απριλίου.