Στο ψήφισμα, που εγκρίθηκε από το Ευρωκοινοβούλιο για να μειωθούν οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO2) από φορτηγά και λεωφορεία και να περιοριστούν οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, προτείνεται, το 50% των νέων αστικών λεωφορείων, από το 2025 και το 75% από το 2030, να είναι ηλεκτρικά.
Σύμφωνα με το ψήφισμα, οι κατασκευαστές θα πρέπει να μειώσουν τις εκπομπές κατά 35% σε ολόκληρο τον στόλο τους, στόχος υψηλότερος από αυτόν που πρότεινε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή (30%) για νέα φορτηγά για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου έως το 2030, με ενδιάμεσο στόχο 20% το 2025.
Θα πρέπει επίσης να εξασφαλίσουν ότι τα οχήματα με μηδενικές ή χαμηλές εκπομπές (που εκπέμπουν τουλάχιστον 50% λιγότερες εκπομπές) να αντιπροσωπεύουν το 20% των νέων πωλήσεων οχημάτων το 2030 και το 5% το 2025 ως ενδιάμεσο ποσοστό.
Σημειώνεται ότι τα βαρέα φορτηγά οχήματα αντιπροσωπεύουν περίπου το ένα τέταρτο των εκπομπών CO2 από τις οδικές μεταφορές στην ΕΕ. Ελλείψει νέων μέτρων, οι εκπομπές τους αναμένεται να αυξηθούν λόγω του αυξημένου όγκου των οδικών μεταφορών.
Τα βαρέα φορτηγά οχήματα ευθύνονται για το 27% των εκπομπών CO2 από τις οδικές μεταφορές και σχεδόν το 5% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στην ΕΕ (στοιχεία για το 2016). Από το 1990, οι εκπομπές βαρέων φορτηγών αυξήθηκαν κατά 25% – κυρίως λόγω της αύξησης της οδικής εμπορευματικής κίνησης – και, ελλείψει νέων πολιτικών, αναμένεται να αυξηθούν περαιτέρω.
Επιπλέον, πριν από το 2020, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα πρέπει να προτείνει σχέδια για δοκιμή εκπομπών CO2 στο δρόμο, σε πραγματικές συνθήκες. Σε έκθεση που θα δημοσιευθεί το 2022, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα πρέπει να εξετάσει την εκτίμηση των εκπομπών CO2 των βαρέων φορτηγών οχημάτων καθ ‘όλη τη διάρκεια του κύκλου ζωής τους και να προτείνει, εάν χρειαστεί, απαιτήσεις υποβολής εκθέσεων για τους κατασκευαστές, είπαν οι ευρωβουλευτές.