Το τσεκ απ μπορεί να φανερώσει μακρόχρονα προβλήματα στην όραση, ή την ακοή. Όπως αναφέρει και το ΙΟΑΣ ένας μεγάλος αριθμός τροχαίων ατυχημάτων στην χώρα μας συνδέεται με τους οδηγούς της τρίτης ηλικίας. Συγκεκριμένα, περισσότεροι από 300 άνθρωποι άνω των 55 ετών χάνονται κάθε χρόνο στους δρόμους. Πολλοί από αυτούς είχαν είτε σοβαρές παθήσεις, είτε μειωμένη όραση ή ακόμη και χαμηλή ακοή. Οι ειδικοί αναφέρουν ότι η καλή όραση, η οποία είναι και η πιο σημαντική από τις αισθήσεις μας, μας δίνει τη δυνατότητα να λαμβάνουμε τις σωστές αποφάσεις κινούμενοι στο οδικό δίκτυο. Στην χώρα μας η ευαισθητοποίηση του κοινού είναι σε πολύ χαμηλή επίπεδα.
Ο τακτικός έλεγχος των ματιών είναι επιβεβλημένος, ενώ η σωστή χρήση ποιοτικών γυαλιών εξίσου σημαντική. Πλέον, και σύμφωνα με τη FIA – Την Παγκόσμια Ομοσπονδία Αυτοκινήτου – η κακή όραση αναγνωρίζεται ως ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες στην πρόκληση τροχαίων συμβάντων. «Το 80% των παθήσεων στην όραση μπορεί να διορθωθεί. Μόλις ένα στους 5 οδηγούς δεν έχει κάποιο πρόβλημα στην όρασή του.» αναφέρει η Παγκόσμια Ομοσπονδία Αυτοκινήτου. Σύμφωνα με τον ΙΟΑΣ ( Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας ) η όραση μειώνεται με την ηλικία. Συγκεκριμένα, τα συχνότερα προβλήματα είναι η αυξημένη ευαισθησία σε έντονο φως, η περιφερειακή όραση και η μείωση της ικανότητας εστίασης. Επίσης, κάνουν την εμφάνιση τους παθήσεις, όπως η πρεσβυωπία, ο καταρράκτης και το γλαύκωμα.
Στατιστικά, το 20% των ατόμων που έχουν ηλικία άνω των 55 ετών και το 30% ηλικιών άνω των 65 έχουν μειωμένη ακοή. Αυτό έχει άμεσες συνέπειες στην οδική ασφάλεια, μιας και η μειωμένη ακοή δυσχεραίνει την αντίληψη του περιβάλλοντος. Και στην περίπτωση της μειωμένη όρασης αλλά και αυτή της μειωμένης ακοής, οι οδηγοί που παρουσιάζουν αυτές τις παθήσεις θα πρέπει να επισκέπτονται τον γιατρό, είτε για να χρησιμοποιούν τα κατάλληλα γυαλιά οράσεων ή και να φορούν ακουστικά βαρηκοίας. Ιδιαίτερα σημαντικό στοιχείο είναι ότι, κάποια είδη ατυχημάτων είναι περισσότερο συχνά σε ηλικιωμένους οδηγούς. Στις αιτίες αυτές περιλαμβάνεται ο λανθασμένος τρόπος πραγματοποίησης της αλλαγής κατεύθυνσης, η μη παραχώρησης προτεραιότητας, η παραβίαση της μεσαίας διαχωριστικής γραμμής κ.α.