Η άτυχη στιγμή μπορεί να φέρει την ολοκληρωτική καταστροφή, σε ανθρώπινες απώλειες, κυρίως, και τότε όλα τα άλλα είναι – όταν χάνονται ζωές κα όχι αριθμοί – απλά, σίδερα. Και η χώρα μας , αν και έχει κάνει άλματα στην μείωση των τροχαίων ατυχημάτων , δυστυχώς, παραμένει ψηλά στις θέσεις των αρνητικών ρεκόρ, των θλιβερών στατιστικών – πάντα σε αναλογία με τον πληθυσμό της.
Τα επαγγελματικά οχήματα, ακόμη και σήμερα, που ο στόλος των φορτηγών είναι ο πιο γηρασμένος ( και απαραίτητα και ο πιο κακοσυντηρημένος ), έχει ως εκ θαύματος τη μικρότερη συμμετοχή στα τροχαία ατυχήματα.
Θαύμα ή …ταλέντο; Σήμερα, οι Έλληνες οδηγοί έχουν μηδενική συμμετοχή στα τροχαία στις διεθνείς μεταφορές, και το μικρότερο ποσοστό στους δρόμους της Ελληνικής επικράτειας.
Στην Ελλάδα, τα ατυχήµατα µε συµµετοχή φορτηγού ή λεωφορείου ανέρχονται στο 15% του συνόλου των ατυχηµάτων, ενώ το σύνολο των νεκρών ανέρχεται σε 20% αντίστοιχα.
Πάντως, οι δείκτες ατυχηµάτων της Ελλάδας με φορτηγά είναι σηµαντικά υψηλότεροι από τον Ευρωπαϊκό µέσο όρο, ενώ τα νέα κράτη µέλη παρουσιάζουν τους υψηλότερους δείκτες.
Ο δείκτης σοβαρότητας νεκρών σε ατυχήµατα µε εµπλοκή λεωφορείου είναι κατά 20% υψηλότερος Ο δείκτης ελαφρά τραυµατιών είναι κατά 10% υψηλότερος σε ατυχήµατα µε εµπλοκή λεωφορείου (µεγαλύτερη πληρότητα των λεωφορείων)
Πάντως, τα φορτηγά και λεωφορεία, άνω των 15 ετών είναι σχεδόν πέντε φορές πιο επικίνδυνα για την πρόκληση θανατηφόρων ατυχημάτων! Στοιχείο που πρέπει να ταράξει τα νερά της πολιτείας και να δει ποιο τρόπο θα αλλάξει ο στόλος των επαγγελματικών οχημάτων στην χώρα μας, με νεότερα και σε κάθε περίπτωση πιο ασφαλή φορτηγά.
Πάντως, οι κακές συνήθειες αφορούν όλες τις κατηγορίες οδηγών. Σύμφωνα με τα στοιχεία ένα μεγάλο ποσοστό των οδηγών, (περίπου 15% των οδηγών ΙΧ και 30% των οδηγών φορτηγών) χρησιμοποιούν τα κινητά χωρίς bluetooth, με ό,τι αυτό συνεπάγεται, μιλούν, στέλνουν μηνύματα, σερφάρουν στο Ίντερνετ κλπ. Μεγάλη πληγή ωστόσο παραμένει η παραβίαση του ορίου ταχύτητας ακόμη και μέσα στις σήραγγες.
Επτά στα δέκα οχήματα (ΙΧ, φορτηγά αλλά και λεωφορεία) που κινούνται στους αυτοκινητοδρόμους υπερβαίνουν τα όρια ταχύτητας ακόμη και μέσα στις σήραγγες. Εκτός σηράγγων τα ποσοστά αυτα είναι 3 στα 10 για τα ΙΧ και 2 στα 10 για τα φορτηγά. Συνολικά πάνω από το 20%, που σε ορισμένες φορές φτάνει και το 50%, παραβιάζουν το όριο ταχύτητας.