Το Συμβούλιο καθόρισε τη θέση του σχετικά με μια βασική μεταρρύθμιση του τομέα των οδικών μεταφορών, η οποία περιλαμβάνει τις εργασιακές συνθήκες των οδηγών, ειδικούς κανόνες για την απόσπαση οδηγών σε διεθνείς μεταφορές, πρόσβαση στην αγορά εμπορευματικών μεταφορών και καλύτερη επιβολή της νομοθεσίας.
Στόχος της μεταρρύθμισης είναι να εξασφαλισθεί ισορροπία ανάμεσα σε ένα σωστό εργασιακό περιβάλλον για τους οδηγούς και στην ελευθερία των μεταφορέων να παρέχουν διασυνοριακές υπηρεσίες. Επίσης, θα παράσχει διευκρινίσεις στον κλάδο και θα θέσει τέλος στις διαφορετικές ερμηνείες των κανόνων μεταξύ των κρατών μελών.
Με την πρόσφατη συμφωνία εξασφαλίζονται πιο σωστοί κανόνες για τους οδηγούς και τις μεταφορικές εταιρείες και μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα για τις εθνικές αρχές ελέγχου. Οι επαγγελματίες οδηγοί θα έχουν καλύτερες εργασιακές συνθήκες, ενώ οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε διαφορετικά κράτη μέλη θα επωφεληθούν από μεγαλύτερη ασφάλεια δικαίου και μείωση της γραφειοκρατίας. Η επίτευξη συμφωνίας επί των προτάσεων αυτών ήταν ύψιστης προτεραιότητας για την αυστριακή προεδρία.
Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΕΥΦΥΟΥΣ ΤΑΧΟΓΡΑΦΟΥ
Καθοριστικό στοιχείο για να βελτιωθεί η τήρηση των κανόνων είναι να υπάρχει ένας αξιόπιστος τρόπος να καταγράφεται πότε και πού το φορτηγό διέσχισε ένα σύνορο και να εντοπίζονται δραστηριότητες φόρτωσης και εκφόρτωσης. Με τη δεύτερη έκδοση του ευφυούς ταχογράφου όλα αυτά θα γίνονται αυτόματα. Όλα τα οχήματα που εκτελούν διεθνείς μεταφορές θα πρέπει να είναι εφοδιασμένα με τη συσκευή αυτή μέχρι το τέλος του 2024.
Όσον αφορά τις ενδομεταφορές (δραστηριότητες μεταφορικών εταιρειών που ασκούνται σε αγορά εκτός της χώρας τους), το Συμβούλιο διατηρεί τον ισχύοντα κανόνα που επιτρέπει το πολύ 3 μεταφορές σε 7 ημέρες. Χάρη στη βελτίωση των μέτρων ελέγχου της τήρησης των κανόνων, η παρακολούθηση της συμμόρφωσης θα είναι πιο αποτελεσματική και αποδοτική. Για να αποτρέπονται οι συστηματικές ενδομεταφορές, θα θεσπισθεί μεταβατικό διάστημα 5 ημερών κατά το οποίο δεν θα μπορεί κανείς να πραγματοποιεί νέες ενδομεταφορές στην ίδια χώρα με το ίδιο όχημα.
Ο μεταφορέας θα πρέπει να οργανώνει τα προγράμματα εργασίας των οδηγών κατά τρόπον ώστε να μπορούν αυτοί να επιστρέφουν στη βάση τους τουλάχιστον κάθε τέσσερις εβδομάδες – ή, εφόσον ο οδηγός επιλέξει να λάβει δύο συνεχόμενα μειωμένα εβδομαδιαία ρεπό, μετά από τρεις εβδομάδες στο δρόμο.
Για να εξασφαλίζονται οι δέουσες εργασιακές συνθήκες για τους οδηγούς, η τακτική εβδομαδιαία ανάπαυση πρέπει να λαμβάνει χώρα εκτός του θαλάμου.