Ενόψει της νέας ημερομηνίας εξόδου του Ηνωμένου Βασιλείου από την Ευρωπαϊκή Ένωση, που έχει οριστεί η 31 Ιανουαρίου 2020, η Ο.Φ.Α.Ε. σε συνεργασία με την I.R.U. παρέχει μία ενημερωμένη έκδοση με γενικές πληροφορίες, συμβουλές και συστάσεις για το επονομαζόμενο BREXIT.
Λεπτομερή ενημέρωση για το BREXIT παρέχεται επίσης από την Ελληνική Κυβέρνηση στην ιστοσελίδα https://brexit.gov.gr/
H ενημερωμένη έκδοση IRU – ΟΦΑΕ παρέχει συμβουλές και συστάσεις ως προς την ετοιμότητα της βιομηχανίας οδικών εμπορευματικών μεταφορών. Η IRU συνιστά στα μέλη της να συνεχίσουν τις δραστηριότητες ετοιμότητας προς αντιμετώπιση ενός BREXIT χωρίς συμφωνία:
- Περαιτέρω λεπτομέρειες σχετικά με την τελωνειακή διαδικασία, συμπεριλαμβανομένων των σεναρίων για την Σύμβαση περί κοινού καθεστώτος διαμετακόμισης (CTC), τις Διεθνείς Οδικές Μεταφορές και την Άδεια Προσωρινής Εισαγωγής (ΑΠΕ)
- Περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με τους κανόνες οδήγησης, τους κανονισμούς σχετικά με το χρόνο ανάπαυσης και τον «ευφυή ταχογράφο»
- Περισσότερες πληροφορίες έκδοσης βίζας για επαγγελματίες οδηγούς
- Διευκρινήσεις αναφορικά με τους αριθμούς EORI
- Σύνδεσμοι για πρόσβαση σε νέες διαθέσιμες πληροφορίες
ΤΙ ΘΑ ΙΣΧΥΕΙ ΓΙΑ ΤΑ ΤΕΛΩΝΕΙΑ ΣΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΑΜΕΣΗΣ ΑΠΟΧΩΡΗΣΗΣ ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΥΠΑΡΞΕΙ ΣΥΜΦΩΝΙΑ
Σε περίπτωση που δεν υπάρξει συμφωνία, δεν θα υπάρξει μεταβατική περίοδος για συμμόρφωση με τις διαδικασίες εκτελωνισμού από την πλευρά της ΕΕ.
Σε περίπτωση που υπάρξει συμφωνία, το Ηνωμένο Βασίλειο θα γίνει τρίτη χώρα και θα εισαχθούν τελωνειακές διατυπώσεις. Το Ηνωμένο Βασίλειο έχει προσχωρήσει στη Σύμβαση περί κοινής διαμετακόμισης ως συμβαλλόμενο μέρος και πρέπει, κατ ‘αρχήν, να είναι έτοιμο μέχρι τότε να χρησιμοποιήσει το NCTS. Επί του παρόντος, η καλύτερη πηγή πληροφοριών είναι η καθοδήγηση της Σύμβασης περί κοινής διαμετακόμισης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Το σύστημα TIR θα καταστεί επίσης χρήσιμο. Για περισσότερες πληροφορίες, ανατρέξτε στην Ενότητα V. Το Ηνωμένο Βασίλειο ανακοίνωσε μεταβατικές απλουστευμένες διαδικασίες για τα εμπορεύματα που εισάγονται στη χώρα από την ΕΕ χρησιμοποιώντας roll on-roll off τοποθεσίες.
Για να εγγραφείτε, απαιτείται η αναστολή του λογαριασμού. Έτσι θα δοθεί χρόνος στις επιχειρήσεις που είναι καταχωρημένες στις μεταβατικές απλουστευμένες διαδικασίες, να κατανοήσουν τις συνέπειες που θα έχει η τιμολογιακή πολιτική του Ηνωμένου Βασιλείου στην επιχειρηματική τους δραστηριότητα και να αποκτήσουν την απαραίτητη εγγύηση που έχει συσταθεί με ένα χρηματοπιστωτικό ίδρυμα. Μόλις καταχωριστούν, οι μεταβατικές απλουστευμένες διαδικασίες επιτρέπουν στις επιχειρήσεις του Ηνωμένου Βασιλείου ή στις επιχειρήσεις της ΕΕ, μονάδες ή διαμεσολαβητές του Ηνωμένου Βασιλείου, οι οποίοι πρέπει να συμπληρώσουν τις δηλώσεις εισαγωγής του Ηνωμένου Βασιλείου για πρόσβαση σε απλουστευμένες διαδικασίες, συμπεριλαμβανομένης της εγγραφής τους στα εμπορικά μητρώα τους προϊόντα) αντί πλήρους δήλωσης για τα περισσότερα εμπορεύματα.
Αυτή η απλούστευση αποσκοπεί στην στήριξη των επιχειρήσεων που δεν διαθέτουν πείρα στη διενέργεια τελωνειακών διασαφήσεων και οι οποίοι ενδέχεται να αδυνατούν να έχουν πρόσβαση σε τελωνειακό πράκτορα ενώπιον του Brexit. Οι δηλώσεις που γίνονται με τη χρήση μεταβατικών απλουστευμένων διαδικασιών θα πρέπει να συνοδεύονται από συμπληρωματική δήλωση εντός καθορισμένης χρονικής περιόδου. Οι τελωνειακές αρχές του Ηνωμένου Βασιλείου θα αξιολογούν το πως θα λειτουργούν οι μεταβατικές απλουστευμένες διαδικασίες 3 εως 6 μήνες μετά την εισαγωγή τους, αλλά αναμένεται ότι θα παραμείνουν ως έχουν για τουλάχιστον ένα χρόνο. Οι επιχειρήσεις που εγγράφονται στις μεταβατικές απλουστευμένες διαδικασίες, θα πρέπει να καταρτίζουν λογαριασμό αναστολής των δασμών για να καταβάλλουν κάθε μήνα δασμούς. Συνήθως ένας λογαριασμός αναβολής δασμού πρέπει να υποστηρίζεται από μια οικονομική εγγύηση.
Σε περίπτωση που δεν έχουν καταλήξει σε μια συμφωνία για την αποχώρηση του, το Ηνωμένο Βασίλειο θα παραιτούνταν από τις απαιτήσεις εγγύησης για τους λογαριασμούς αναστολής των δασμών. Οι επιχειρήσεις που είναι εγκατεστημένες αποκλειστικά στην ΕΕ δεν θα μπορούν να εγγραφούν στις μεταβατικές απλουστευμένες διαδικασίες. Μια επιχείρηση της ΕΕ που ενεργεί ως εισαγωγέας του Ηνωμένου Βασιλείου, ο οποίος δεν διαθέτει εγκατάσταση στο Ηνωμένο Βασίλειο, θα χρειαστεί να κάνει πλήρεις τελωνειακές διασαφήσεις. Εάν τα εμπορεύματα φθάνουν μέσω τοποθεσίας Roll on-Roll Off (RoRo), αυτή η δήλωση θα πρέπει να υποβληθεί εκ των προτέρων. Οι επιχειρήσεις της ΕΕ που ενεργούν ως εισαγωγείς του Ηνωμένου Βασιλείου ενδέχεται να επιθυμούν να χρησιμοποιήσουν τις υπηρεσίες τελωνειακού διαμεσολαβητή για να βοηθήσουν στη διατύπωση των τελωνειακών διασαφήσεων.
ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΟ ΚΑΘΕΣΤΩΣ TIR
Όπως αναφέρεται στο κύριο έγγραφο, για να είναι σε θέση να χρησιμοποιούν το καθεστώς TIR, οι οδικές
εμπορευματικές μεταφορές και οι φορείς εφοδιαστικής πρέπει να πληρούν ορισμένες προϋποθέσεις.
1. Για να γίνει κάποιος εξουσιοδοτημένος κάτοχος TIR
Πρέπει να σημειωθεί ότι πριν να μπορέσουν να χρησιμοποιήσουν το TIR, οι οδικές εμπορευματικές μεταφορές
και οι φορείς εφοδιαστικής πρέπει να γίνουν εξουσιοδοτημένοι κάτοχοι TIR. Στο μέρος II, άρθρα 1, 2 και 3 της
ενότητας 9 της Σύμβασης TIR καθορίζονται ορισμένες προϋποθέσεις και απαιτήσεις που πρέπει να τηρούνται
από πρόσωπα που επιθυμούν να έχουν πρόσβαση στο καθεστώς TIR. Η HMRC online ηλεκτρονική υπηρεσία
εφαρμογής παρέχει περαιτέρω λεπτομέρειες. Αυτά αποτελούνται από ελάχιστα και συμπληρωματικά κριτήρια. Οι
τελευταίες μπορούν να εισαχθούν από τις αρμόδιες αρχές και από τις ενώσεις, επομένως μπορεί να διαφέρουν
από χώρα σε χώρα. Τα συμβαλλόμενα μέρη θα καθορίσουν επίσης τον τρόπο εφαρμογής της διαδικασίας
έγκρισης. Πιστοποίηση οχημάτων και εμπορευματοκιβώτια. Στο πλαίσιο του συστήματος TIR, τα εμπορεύματα
πρέπει να μεταφέρονται σε τελωνειακά ασφαλή οχήματα ή εμπορευματοκιβώτια.
2. Πιστοποίηση οχημάτων και εμπορευματοκιβωτίων
Το σύστημα εμπορευμάτων του TIR, θα πρέπει να ισχύει στα τελωνειακά ασφαλή οχήματα και
εμπορευματοκιβώτια
α) Οχήματα
Σύμφωνα με το ενότητα 2 της Σύμβασης TIR, η έγκριση για τη διεθνή μεταφορά εμπορευμάτων υπό τελωνειακή
σφράγιση μπορεί να χορηγηθεί μόνο σε οχήματα των οποίων τα διαμερίσματα φορτίου κατασκευάζονται και
εξοπλίζονται κατά τρόπον ώστε :
Κανένα εμπόρευμα δεν μπορεί να απομακρυνθεί ή να εισαχθεί στο σφραγισμένο τμήμα του οχήματος χωρίς
να αφήσει προφανή ίχνη αλλοίωσης ή χωρίς να σπάσει την τελωνειακή σφραγίδα.
Είναι δυνατό να σφραγίζονται κατά τρόπο απλό και αποτελεσματικό
Δεν έχουν κρυφούς χώρους που να επιτρέπουν την απόκρυψη εμπορευμάτων
Όλοι οι χώροι που προορίζονται για ναπεριλαμβάνουν εμπορεύματα δεν είναι ευπρόσιτοι κατά τον τελωνειακό
έλεγχο.
β) Πιστοποιητικό Έγκρισης
Κάθε όχημα που χρησιμοποιείται για το TIR πρέπει να εγκρίνεται σύμφωνα με τη διαδικασία που ορίζεται στο
ενότητα 3 της παρούσας Σύμβασης. Το πιστοποιητικό έγκρισης επιβάλλεται να είναι σύμφωνο προς το υπόδειγμα
της ενότητας 4.
Ένα εγκεκριμένο πιστοποιητικό έγκρισης, όπως προβλέπεται στο ενότητα 4 της Σύμβασης, πρέπει να φυλάσσεται
στο όχημα μόνο για το διαμέρισμα φορτίου ενός οδικού οχήματος όπως περιγράφεται στο ενότητα 2 άρθρο 1
(δηλαδή, διαφορετικό από ένα εμπορευματοκιβώτιο ή αποσυναρμολογούμενο σώμα). Σε περίπτωση μεταφοράς
αποσυναρμολογούμενου αμαξώματος, όπως ορίζεται στο ενότητα 6, επεξηγηματική σημείωση 0,1 (ι) ή σε
εμπορευματοκιβώτιο, απαιτείται να τοποθετείται μια πινακίδα έγκρισης, όπως προβλέπεται στο ενότητα 7 μέρος ΙΙ,
στο εγκεκριμένο αποσυναρμολογημένο σώμα ή το εγκεκριμένο δοχείο.
γ) Εμπορευματοκιβώτια
Τα εμπορευματοκιβώτια πρέπει να κατασκευάζονται σύμφωνα με τους όρους, που καθορίζονται στο μέρος Ι της
ενότητας 7 και πρέπει να έχουν εγκριθεί σύμφωνα με τη διαδικασία που ορίζεται στο μέρος ΙΙ του εν λόγω
παραρτήματος.
Τα εμπορευματοκιβώτια που έχουν εγκριθεί για τη μεταφορά εμπορευμάτων υπό τελωνειακή σφράγιση, κατ’
εφαρμογή της τελωνειακής Σύμβασης περί εμπορευματοκιβωτίων του 1956, των συμφωνιών που προήλθαν από
αυτή και έχουν συναφθεί υπό την αιγίδα των Ηνωμένων Εθνών, της τελωνειακής Σύμβασης περί
εμπορευματοκιβωτίων του 1972 ή όλων των διεθνών πράξεων οι οποίες αντικαθιστούν ή τροποποιούν αυτή την
τελευταία Σύμβαση, θεωρείται ότι συμφωνούν με τις διατάξεις της παραπάνω παραγράφου 1 και απαιτείται να
γίνονται αποδεκτά για τη μεταφορά στο πλαίσιο καθεστώτος TIR χωρίς νέα έγκριση.
Τέλος, συνιστάται επίσης να ενημερώσουμε αυτούς τους μεταφορείς που επιθυμούν να αρχίσουν να
χρησιμοποιούν το σύστημα TIR ότι θα πρέπει επίσης να εξοπλίσουν τα οχήματά τους με τις πινακίδες TIR όπως
αναπαράγεται στην ενότητα 5 της Σύμβασης TIR.
Ένα ορθογώνιο έλασμα που φέρει την ένδειξη “TIR” και συμμορφώνεται με τις προδιαγραφές που παρατίθενται
στο ενότητα 5 της παρούσας Σύμβασης, τοποθετείται μπροστά και το άλλο στο πίσω μέρος του οδικού οχήματος
ή του συνδυασμού οχημάτων.
Οι πλάκες αυτές, τοποθετούνται κατά τέτοιο τρόπο ώστε να είναι ευδιάκριτες. Είναι
κινητές ή στερεωμένες ή σχεδιασμένες κατά τέτοιον τρόπο, ώστε να δύνανται να αναστραφούν, να καλυφθούν ή
να διπλωθούν ή να υποδηλώνουν με οποιονδήποτε άλλο τρόπο, ότι δεν πραγματοποιείται πράξη μεταφοράς με
δελτίο TIR. Οι διαστάσεις των πλακών πρέπει να είναι 250 mm έως 400 mm.
Τα γράμματα TIR σε λατινικούς
χαρακτήρες κεφαλαίων πρέπει να έχουν ύψος 200 mm και τα κτυπήματα τους να είναι τουλάχιστον 20 mm πλάτος.
Τα γράμματα είναι λευκά σε γαλάζιο έδαφος. Ένα ηλεκτρονικό αρχείο (encapsulated postscript format – EPS) που
περιέχει την πινακίδα TIR σύμφωνα με το ενότητα 5 διατίθεται στον TIR ιστοχώρο ή μπορεί να ληφθεί μέσω
επικοινωνίας με τον γραμματέα του TIR.